Digitale værktøjer i den moderne virksomhed

Det var udsigten til ressourcebesparelser og en mere forudsigelig økonomi, der fik Serviceforbundet til at migrere til en cloudbaseret version af KMD WorkZone. I dag nyder de godt af en strømlinet opgraderingsproces og en flad betalingsmodel, hvor de meget præcist kender deres månedlige udgifter og kan budgettere derefter.

Fagforbundet Serviceforbundet er ligesom så mange andre organisationer godt i gang med at flytte flere af deres kernesystemer i skyen. Den seneste løsning i Serviceforbundets it-landskab, der har taget turen fra et traditionelt datacenter til et hyper cloud-datacenter, er KMD WorkZone, som Serviceforbundet anvender som informationssystem til håndtering af medlemmernes oplysninger.

KMD WorkZone blev tidligere hosted i KMD’s datacenter i Ballerup. Så det var ikke udsigten til færre manuelle driftsopgaver, der fik Serviceforbundet til at skifte til en cloudversion af KMD WorkZone, for dem var der i forvejen ingen af. Det var snarere udsigten til en glattere opgraderingsproces og et større økonomisk overblik, der var drivkraften bag skiftet, forklarer Anders Damgaard Nielsen, it-chef i Serviceforbundet.

“Tidligere når vi skulle opgradere WorkZone til en ny version, krævede det et halvt års forudgående planlægning, flere møder med KMD og en hel weekend til at gennemføre selve opgraderingen og teste systemet. Det var en lang, tung og dyr proces. For vi betalte jo for de konsulenttimer, der blev brugt undervejs i hele opgraderingsforløbet,” siger han.

KMD WorkZone-as-a-Service

I dag bliver KMD WorkZone leveret til Serviceforbundet as-a-Service. Det vil sige, at Serviceforbundet hver fjerde måned automatisk bliver opgraderet til en ny version, og selve opgraderingen tager ikke ret meget mere end et par timer og bliver gennemført en hverdagseftermiddag.

“Vi skal heller ikke bruge så meget tid på at teste, når opgraderingen er overstået. Det tager en time, og så er det slut,” siger Anders Damgaard Nielsen og forklarer, at den sparede tid i hver enkelt delproces af en systemopgradering i sidste ende kan ses og mærkes på it-budgettet.

“Den forenklede opgraderingsproces giver en forudsigelighed i vores økonomi, som ikke bare jeg, men også vores økonomichef godt kan lide. Vi kender meget præcist vores månedlige omkostninger i cloudmodellen. Tidligere kunne vores udgifter til KMD WorkZone godt svinge, hvis noget skulle ændres eller rettes. Den økonomiske forudsigelighed er også noget, resten af organisationen kan se værdien i, fordi der ikke lige pludselig kommer overraskelser på it-budgettet.”

Den forenklede opgraderingsproces giver en forudsigelighed i vores økonomi, som ikke bare jeg, men også vores økonomichef godt kan lide. Vi kender meget præcist vores månedlige omkostninger i cloudmodellen.

Anders Damgaard Nielsen, it-chef i Serviceforbundet

Løbende forbedringer af systemet

Udover en mere stabil økonomi og en smidigere opgraderingsproces fremhæver Anders Damgaard Nielsen også cloudmodellens løbende forbedring af softwaren som en klar fordel sammenlignet med den traditionelle leverancemodel.

“Det betyder jo, at vi hele tiden er med på det nyeste. Ligesom man er vant til i eksempelvis Office-pakken, bliver forbedringer af funktionaliteten løbende skubbet ud til brugerne, så de kan høste den fulde værdi af løsningen,” siger han.


Det betyder jo, at vi hele tiden er med på det nyeste. Ligesom man er vant til i eksempelvis Office-pakken, bliver forbedringer af funktionaliteten løbende skubbet ud til brugerne, så de kan høste den fulde værdi af løsningen.

Anders Damgaard Nielsen, it-chef i Serviceforbundet

“Nu har vi kørt en måned på cloudversionen af KMD WorkZone, og brugerne har faktisk ikke mærket den store ændring i hverdagen. Hvilket jeg tolker som et godt tegn. For det illustrerer bare, at det ikke kræver nogen efteruddannelse eller speciel træning at migrere til cloudversionen af KMD WorkZone. Det kører bare.”

Fuld tryghed i skyen

Inden Serviceforbundet valgte at migrere deres KMD WorkZone-løsning i skyen, overvejede de, om skiftet nu også var sikkert, og om de nu også kunne hente deres data hjem igen, hvis de måtte få brug for det.

“De betænkeligheder luftede vi over for KMD, men de havde gode svar på alle vores spørgsmål. Vi ved, at de har oprettet en sikker tunnel til vores data, og vi ved, at vores data ligger i et datacenter i Amsterdam, og at de bliver beskyttet efter alle kunstens regler. Så vi er helt trygge,” siger Anders Damgaard Nielsen.

Forud for migreringen var Serviceforbundet også i tvivl om, hvor lang tid selve skiftet fra deres traditionelle løsning til den cloudbaserede løsning ville tage. Men det viste sig, at det kunne klares på en weekend, så var alle brugere i gang.

“I det hele taget har vi haft et godt samarbejde med KMD. Den gode proces kombineret med forventningen om en mere og mere stabil platform og en økonomisk gevinst på den lange bane gør, at vi ser meget optimistisk på vores fremtidige brug af KMD WorkZone,” slutter Anders Damgaard Nielsen.

I det hele taget har vi haft et godt samarbejde med KMD. Den gode proces kombineret med forventningen om en mere og mere stabil platform og en økonomisk gevinst på den lange bane gør, at vi ser meget optimistisk på vores fremtidige brug af KMD WorkZone.

Anders Damgaard Nielsen, it-chef i Serviceforbundet

Om Serviceforbundet

Serviceforbundet er et fagforbund, der blev stiftet i 1911. Serviceforbundet favner en lang række faggrupper indenfor servicefagene, bl.a. bankbetjente, mejerister samt urmagere og optikere. Serviceforbundet drev tidligere Funktionærernes og Servicefagenes A-kasse. Den første januar 2017 fusionerede a-kassen med Min A-kasse, som Serviceforbundet i dag samarbejder med.

Enterprise Information Management med KMD WorkZone

KMD WorkZone er den digitale platform, der understøtter jer i at udføre jeres daglige arbejde nemt og sikkert. I kan konfigurere KMD WorkZone, så rammerne passer til netop jeres fagområde, processer, målepunkter, KPI’er mv.

Læs mere om mulighederne her

Nyt fra KMD

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så er du blandt de første der modtager de seneste nyheder, indsigter og invitationer.

Tilmeld dig her

Seneste indsigter