tre kollegaer kigger på tablet

Hvis tredjepartsleverandører ikke har mulighed for at udvikle nicheløsninger på toppen af et fagsystem, risikerer fagsystemet at blive uddateret på rekordtid. Den erkendelse har været styrende for videreudviklingen af KMD Momentum, som i dag integrerer til flere smarte partnerløsninger, der forbedrer brugeroplevelsen.

KMD har de seneste år fulgt en strategi, der bl.a. har handlet om at åbne snitfladerne til deres systemportefølje op, så brugerne af en KMD-løsning kan arbejde mere fleksibelt med deres egne data.

En del af samme strategi har også været at arbejde tættere sammen med den underskov af tredjepartsleverandører, der udvikler nicheløsninger på toppen af KMD’s fagsystemer. Det har også været tilfældet i videreudviklingen af KMD Momentum, som i dag integrerer til flere partnerløsninger indenfor økosystemet af jobcenterteknologi.

“Vi har simpelthen ikke en berettigelse i markedet, hvis vi insisterer på at gøre alting selv. Det var tilgangen i KMD engang, men sådan er det ikke længere. Vores brugere får meget bedre løsninger, når de kan vælge fra en større og bredere produkthylde, end hvis de var begrænset af, at al innovation skulle komme fra os,” siger Søren Ladefoged, Business Line Director i KMD.

Edora sparer tid og arbejdsgange

Én af de partnere, hvis løsning integrerer til KMD Momentum, er det danske softwarehus Edora. De har bl.a. bygget workforce planning-værktøjet WFP. WFP er et ressourcesystem, der hjælper med at holde styr på blandt andet lokaler, møder og en borgers tilknyttede kontaktpersoner såsom sundhedspersonale og mentorer.

“Uden vores løsning er ressourcestyring i et jobcenter typisk noget, man håndterer manuelt, og det kan være en ret ineffektiv proces, hvor man skriver og ringer rundt til hinanden på kryds og tværs for at koordinere aftaler på plads,” siger Mads Hedegaard, direktør i Edora.

“Når WFP bliver lagt ovenpå KMD Momentum bemærker brugerne det slet ikke, for det er en dyb integration i de tekniske lag. Brugerne oplever bare, at de får adgang til mere information direkte fra Momentum-løsningen, ligesom de også kan se eksempelvis interne møder og borgermøder i deres Outlook-klient. Og det er det, det handler om. Medarbejdere skal ikke have oplevelsen af at springe et årti tilbage i tiden, bare fordi de er på arbejde og bruger en it-løsning. Det skal være nemt at arbejde med sine it-værktøjer. Også i et jobcenter, hvor der virkelig er brug for effektive arbejdsgange, så medarbejderne får mere tid til at servicere borgerne.”

Når WFP bliver lagt ovenpå KMD Momentum bemærker brugerne det slet ikke, for det er en dyb integration i de tekniske lag. Brugerne oplever bare, at de får adgang til mere information direkte fra Momentum-løsningen, ligesom de også kan se eksempelvis interne møder og borgermøder i deres Outlook-klient.

Mads Hedegaard, direktør i Edora

Åbenhed er en voksende trend

Det er en generel tendens indenfor teknologiudviklingen, at leverandører åbner deres løsninger mere op, og at open source vinder frem. Rationalet i åbenhedsbevægelsen er, at når flere går sammen om at udvikle, kan man hurtigere og nemmere finde frem til løsninger, der matcher et bredt behov i markedet. Og ud af den behovsdækning opstår flere kommercielt bæredygtige forretningsmodeller, som både tilgodeser små og store spillere.

“Det handler i bund og grund om, at teknologiudviklingen i dag går så stærkt, at vi i KMD ikke både skal bygge det solide fundament og alt det lækre på toppen. Vores rolle har historisk været at levere robust it-understøttelse af fagpersoner, og det vil det fortsat være. Men for at imødekomme markedsbehovet skal vi i stigende grad indgå strategiske partnerskaber med virksomheder, der kan forbedre vores fagsystemer med nichefunktionalitet. Det er den proces, vi har taget hul på med lanceringen af de første partnerløsninger på KMD Momentum-platformen,” slutter Søren Ladefoged.

Det handler i bund og grund om, at teknologiudviklingen i dag går så stærkt, at vi i KMD ikke både skal bygge det solide fundament og alt det lækre på toppen. Vores rolle har historisk været at levere robust it-understøttelse af fagpersoner, og det vil det fortsat være. Men for at imødekomme markedsbehovet skal vi i stigende grad indgå strategiske partnerskaber med virksomheder, der kan forbedre vores fagsystemer med nichefunktionalitet.

Søren Ladefoged, Business Line Director i KMD

Eksempler på KMD Momentum-partnere

  • Edora og løsningen WFP. WFP er et ressourcestyringsværktøj til håndtering af bl.a. lokaler, møder og eksterne samarbejdspartnere
  • Candeno, som er en onlineplatform til udarbejdelse af CV, ansøgninger og LinkedIn-profiler, der gør jobsøgning sjovere, nemmere og mere effektivt for borgerne
  • Knowledge Cube som samarbejdspartner, kan bidrage til at lave kundespecifikke løsninger til Momentum når en eller flere kunder går sammen om et projekt.

Antallet af KMD Momentum-partnere og -partnerløsninger vil løbende vokse.

 

Læs mere om KMD Momentum

 KMD Momentum understøtter jobcenterets arbejde i forhold til sagsbehandling samt over for borgere og i samarbejdet med virksomheder.

Læs mere om mulighederne her