Kommunerne har fingeren på pulsen, når det gælder ny teknologi, viser en ny KMD Analyse. Men der er også barrierer, for kommunerne savner ofte de nødvendige tekniske kompetencer.

De fleste af os har prøvet at betjene os selv via en kommunal it-løsning, for de danske kommuner er generelt begejstrede over for brugen af ny teknologi og er ikke bange for at implementere nye teknologiske tiltag. Det viser en ny undersøgelse foretaget af KMD Analyse.

Men selv om mange kommuner er i gang med softwarerobotter og droner eller er lige på trapperne med brugen af machine learning og chatbots, så er der også stadig barrierer mange steder.

Kommunale beslutningstagere påpeger blandt andet, at det kan være vanskeligt at få afsat økonomiske ressourcer til udvikling eller afprøvning, mens man i en tredjedel af kommunerne selv føler, at man har utilstrækkelige teknologiske kompetencer. Men teknologidirektør Hans Jayatissa fra KMD beroliger kommunerne på det område.

”For spørgsmålet er, hvilke kompetencer kommunerne faktisk skal have? Det handler jo ikke om, at kommunerne selv skal være big data-eksperter, specialister i machine learning eller kende detaljerne i, hvordan en blockchain fungerer,” siger Hans Jayatissa.

”Kommunerne skal i stedet kunne forstå, hvad det er for en type problemstillinger, den nye teknologi kan håndtere. Hvad er mulighederne og begrænsningerne inden for den nye teknologi? Det er svært, men det er også helt afgørende at kunne,” siger han.

Kommunerne skal i stedet kunne forstå, hvad det er for en type problemstillinger, den nye teknologi kan håndtere. Hvad er mulighederne og begrænsningerne inden for den nye teknologi? Det er svært, men det er også helt afgørende at kunne

Hans Jayatissa, teknologidirektør, kmd

KMD-direktøren har selv som et af sine vigtigste arbejdsområder at holde sig opdateret på den nye udvikling, så han kan bringe viden ud i organisationen. Ude i en dansk kommune kan det være svært at beholde overblikket, fordi man på den ene side bliver bombarderet af teknologi-begejstrede avisartikler og leverandører – og på den anden side har teknologi-skeptikere, som ser dystopiske perspektiver i udviklingen.

”At have indsigten, der gør, at man kan skelne skidt og kanel og se, at der er noget rigtigt i begge perspektiver, det har man brug for i kommunerne. Hvordan teknologierne rent praktisk fungerer, det skal vi andre nok hjælpe dem med,” siger Hans Jayatissa.

Måske betyder det heller ikke så meget for en kommune, hvordan en blockchain fungerer, påpeger Hans Jayatissa. Hvis teknologien giver mening til at løse en konkret opgave, så vil kommunens it-leverandører uden tvivl implementere den i de løsninger, som de sælger.

Hans Jayatissa fremhæver dog, at den teknologiske forståelse og indsigt er nødvendig og bør være lokalt forankret ude i kommunerne. Men heldigvis er han samtidig meget fortrøstningsfuld, når det gælder kommunernes teknologiske kompetencer og deres fokus på at opnå den nødvendige indsigt.

”Kommunerne gør i høj grad det rigtige allerede, og det er der god grund til at rose dem for. Kommunerne gennemfører nemlig små eksperimenter og pilot-undersøgelser og får prøvet mulighederne af. Rigtig mange af kommunerne er i fuld gang med de nye teknologier,” påpeger Hans Jayatissa.

”Ved at prøve ting af ved hjælp af piloter eller eksperimenter får kommunerne jo netop yderligere viden og indsigt i, hvad teknologien kan og ikke kan. Og så viser vores analyse også, at kommunerne er gode til at kigge på hinandens teknologiske erfaringer, og de efterlyser endnu flere projekter, de kan lære af,” siger han.

Ved at prøve ting af ved hjælp af piloter eller eksperimenter får kommunerne jo netop yderligere viden og indsigt i, hvad teknologien kan og ikke kan. Og så viser vores analyse også, at kommunerne er gode til at kigge på hinandens teknologiske erfaringer, og de efterlyser endnu flere projekter, de kan lære af

HANS JAYATISSA, TEKNOLOGIDIREKTØR, KMD

Som et eksempel fremhæver Hans Jayatissa et område af den nye KMD Analyse, hvor de kommunale topledere bliver bedt om at vurdere, hvor sandsynligt det er, at de fysiske opgaver i hjemmeplejen inden for fem år hovedsageligt varetages af såkaldte velfærdsrobotter.

”Velfærdsrobotter har jo været på gaden i nogle år, og der er gjort meget for at få området i gang. Men erfaringerne viser, at velfærdsrobotter ikke redder hele verden,” siger Hans Jayatissa.

”Næsten halvdelen af toplederne i vores analyse tror ikke, at velfærdsrobotterne vil varetage hovedparten af den kommunale hjemmepleje. Det vidner om et område, hvor man har brugt nogle år på at prøve mulighederne af, og man har fået en god indsigt i, hvad teknologien kan – og ikke mindst hvad den ikke kan. Det er vejen frem til at opnå den nødvendige indsigt,” siger teknologidirektøren.

I den nye KMD Analyse kan du læse mere om kommunernes brug af ny teknologi. Du kan læse hele den gratis KMD Analyse om kommunernes indføring af ny teknologi lige her