Big data

Techtopia møder en dataspecialist, som er træt af begrebet big data, og tager en tur på landet, hvor afgrøder bliver til data.

Ugens podcast

Aldrig har der været så store mængder data, som der er i dag. Men er data i sig selv informationsgivende? Techtopia kigger videre på begrebet big data sammen med en dataspecialist, som mener, at big data skal ses som en stor kunstsamling på et museum.

Hør også, hvordan et big data-projekt i USA har givet økonomiske besparelser for en række landmænd, der har set værdien i teknologien, når organisationen Farmer’s Business Network præsenterer deres resultat af brugen af data.

En del af ugens podcast foregår på engelsk.

Big data – there is no magic

Brugen af data er ikke ny, men siden 1990erne og World Wide Web og til i dag er mængden af data eksploderet. Faktisk er størstedelen af den nuværende mængde af data i verden produceret inden for de seneste par år. Det skyldes bl.a. vores stadigt voksende forbrug af internettet og sociale medier. Men hvilken betydning har den enorme mængde data – og er al data også anvendelig?

I KMD er big data på vores teknologi-radar, men big data er ikke i sig selv noget, der skaber magi. Det er sammenhængen mellem et specifikt mål og formål af data, der tilsammen kan skabe noget, der til tider føles som magi.

”Fordi du blot tilføjer data til en allerede eksisterende stor mængde data og måske har mere data end nogensinde, bliver du stadig nødt til at forstå dit data,” siger Thomas Rosenquist, som er Senior Enterprise Architecht i KMD.

Thomas Rosenquist beskæftiger sig til daglig med at undersøge, hvordan KMD med mange års erfaring i håndtering af store mængder data bedst muligt kan udnytte disse til vores kunders fordel. ”Vi ved, at det rette data er benzin for at træffe den rigtige, fakta-baserede beslutning,” siger han.

Læs meget mere om, hvordan en af KMDs big data-specialister ser på begrebet her.

Varighed: 25:15

Medvirkende:

  • Haig Peter, Senior Executive Consultant, IBM i Zürich
  • Elisabeth Fastiggi, Vicepresident for Business Development, Farmer’s Business Network