Kampen mod den nye coronavirus har ført til en verden, som i høj grad er lukket ned. Begrænsningerne har skabt ændringer i vores sociale adfærd, men har også revolutioneret eksisterende og nye digitale løsninger og initiativer, siger Tim Frank Andersen.

Der er blevet talt meget om den digitale transformation i årevis, og den har for længst ændret vores hverdag. Men i disse måneder, hvor den nye coronavirus hærger verden, udvikler de digitale muligheder og behov sig hurtigere, end man kunne have forestillet sig – og den udvikling kommer også til at have store konsekvenser for vores hverdag i fremtiden.

Det mener Tim Frank Andersen, som i årevis har fulgt den digitale udvikling tæt og til daglig er Chief Digital Officer i CharlieTango. Han er i mange år omkring nytår kommet med sine forudsigelser om den teknologiske udvikling i det følgende år. Tim Frank Andersen erkender dog, at han ikke havde forestillet sig så markante forandringer, som vi oplever lige nu. 

”De globale nedlukninger har ført til utroligt hurtige ændringer i vores sociale og menneskelige adfærd. Samtidig har det betydet, at vi har taget digitale muligheder til os i et omfang, som normalt ville have taget årevis at implementere,” siger Tim Frank Andersen.

De globale nedlukninger har ført til utroligt hurtige ændringer i vores sociale og menneskelige adfærd. Samtidig har det betydet, at vi har taget digitale muligheder til os i et omfang, som normalt ville have taget årevis at implementere.

tim frank andersen, chief digital officer i charlietango

”Mange virksomheder kæmper lige nu for livet, men for nogle af dem er digitale initiativer og løsninger måske det, der gør det muligt for dem at overleve. Samtidig har digitale løsninger gjort det muligt for mange både offentligt og private ansatte at fortsætte deres daglige arbejde hjemmefra. På den måde har coronavirus også forstærket mange af tidens eksisterende teknologiske tendenser,” siger han.


Alle er blevet eksperter i videomøder

Fra sine tidligere forudsigelser fremhæver Tim Frank Andersen det kontantløse samfund, som mange af os lige nu oplever udspillet i forretningerne, mulighederne for at udnytte 3D-print i situationer, hvor den normale forsyning fejler – og løsninger med ansigtsgenkendelse, som man fx kan bruge til at handle uden fysisk kontakt.

”Men den største forandring er, hvor meget vi har lært om at arbejde væk fra kontoret. Mange af os har i årevis kæmpet med videomøder, fordi det var en disciplin, vi kun udøvede fra tid til anden. Så vi glemte, hvad der fungerer godt og mindre godt, og der var fx altid en deltager, der havde problemer med at komme på eller få sin mikrofon til at virke,” forklarer Tim Frank Andersen.

Men den største forandring er, hvor meget vi har lært om at arbejde væk fra kontoret. Mange af os har i årevis kæmpet med videomøder, fordi det var en disciplin, vi kun udøvede fra tid til anden. Så vi glemte, hvad der fungerer godt og mindre godt, og der var fx altid en deltager, der havde problemer med at komme på eller få sin mikrofon til at virke.

tim frank andersen, chief digital officer i charlietango

”Men på ingen tid er vi alle sammen blevet eksperter i at gå til videomøder. Vi har opbygget nye færdigheder og sørger for eksempel for at slukke mikrofonen, og vi deler dokumenter og skærme, og det virker faktisk. Mange møder bliver kortere og mere effektive, og vi udnytter endda mulighederne til at have en virtuel fredagsbar,” siger han.

Nye færdigheder vil forandre verden

Tim Frank Andersen understreger, at mange af disse nye færdigheder også kommer til at forandre vores måde at arbejde på, når verden igen er blevet mere åben.

”Vi kommer til at se områder, hvor det at arbejde væk fra kontoret vil føre til øget produktivitet, mindre tidsspilde på transport og færre unødvendigt lange møder. Samtidig kommer vi til at se mange flere typer af videobaseret rådgivning,” siger Tim Frank Andersen.

 

Vi kommer til at se områder, hvor det at arbejde væk fra kontoret vil føre til øget produktivitet, mindre tidsspilde på transport og færre unødvendigt lange møder. Samtidig kommer vi til at se flere typer af videobaseret rådgivning.

tim frank andersen, chief digital officer i charlietango

”Mange af os har også oplevet, at man digitalt kan facilitere selv kreative processer som workshops og brainstorms med kombinationer af video og it-værktøjer,” tilføjer han.

Påtvunget innovation kan skabe ny forretning

Samtidig er både lærere og elever blevet komfortable med fjernundervisning, ligesom videomøder med sundhedspersonale hurtigt kan gøre en stor forskel.

”I det hele taget er vi blevet presset ud i en situation, hvor både små og store virksomheder har været nødt til at lukke deres forretninger. Det har skabt ny innovation, og der er mange fantastiske eksempler på virksomheder, der holder gang i forretningen på nye måder, selv om man ikke må undervurdere den dybt alvorlige situation, som mange står i,” siger Tim Frank Andersen.

Han fremhæver fx hoteller, der tilbyder 14 dages-karantæne-pakker og kontorplads væk fra hjemmet, restauranter med nye take away-muligheder, nye måder at få leveret sine varer på for ikke at tale om bryggerier, der har omstillet produktionen til at levere hånddesinfektion.

”Den græske filosof Heraklit sagde, at man ikke kan bade to gange i den samme flod, for næste gang er det noget andet vand, eller man er selv blevet en anden. På samme måde kommer vi ikke tilbage til den samme verden, som vi kendte før. Vores adfærd og vores virksomheder vil være forandret, men vi kender endnu ikke omfanget af forandringerne. Nogle af dem vil være katastrofale, andre vil give os nye muligheder i en ny digital verden,” siger Tim Frank Andersen.

 

Den græske filosof Herakilt sagde, at man ikke kan bade to gange i den samme flod, for næste gang er det noget andet vand, eller man er selv blevet en anden. På samme måde kommer vi ikke tilbage til den samme verden, som vi kendte før. Vores adfærd og vores virksomheder vil være forandret, men vi kender endnu ikke omfanget af forandringerne. Nogle af dem vil være katastrofale, andre vil give os nye muligheder i en ny digital verden.

tim frank andersen, chief digital officer i charlietango

Han vil fortælle mere om de digitale muligheder og gode eksempler fra mange forskellige brancher, når han inviterer til gratis webinar onsdag den 22. april kl. 12.30. Læs mere om webinaret her.