Drømmer om, at YOLI skal blive den nye platform til læring

Yoli

Den nye digitale læringsplatform til børnehavebørn YOLI har erstattet skærmen med et interaktivt bræt, der giver plads til forskellige læringsstile. Målet er at mindske børns skærmtid, og samtidig forøge koncentrationen og indlæringen.

I 2019 præsenterede Verdenssundhedsorganisationen WHO nye anbefalinger for børns skærmtid. Børn på to til fire år skulle højst have en times ”stillesiddende skærmtid” om dagen. Her så Anders Søndergaard Poulsen sit snit til at udvikle en digital læringsplatform for børnehavebørn, der skulle give både moderne tablets og gammeldags brætspil kamp til stregen om børnenes opmærksomhed. Med en baggrund som ingeniør og en stor interesse for hvordan man ved hjælp af teknologien kunne tilpasse børns læringsstile, iværksatte Anders Søndergaard Poulsen udviklingen af læringsplatformen.

”Jeg havde længe haft et ønske om at iværksætte et projekt, der havde et perspektiv og som kunne gøre en forskel i samfundet. Derfor sagde jeg mit job op og faldt med det samme over læringsteknologiområdet, hvor jeg følte, at jeg kunne kombinere min ingeniørbaggrund med relevante læringsperspektiver,” fortæller Anders Søndergaard Poulsen, medstifter af YOLI.

Spillet YOLI startede som håndskårne træbrikker og blev senere elektronisk udviklet, da et eksternt udviklingshus blev tilkoblet. Som følge af investeringer fra blandt andre KMD Venture blev det muligt at færdigudvikle produktet. Hertil blev en pædagogisk specialist ansat, som i samarbejde med pædagoger skulle udvikle og afprøve, hvordan produktet kunne skabe den bedste mulige værdi som læringsredskab til børnehavebørn.

Platformen blev lanceret ved årsskiftet og har siden da medført en massiv interesse fra flere segmentlag i samfundet.

"Jeg drømmer om, at YOLI skal blive den nye platform til læring. Heldigvis er potentialet der jo også, da den dels er rigtig god til yngre, men også har det fysiske artefakt som er relevant, da det giver læring, at vi involverer noget fysisk – lidt ligesom når man tager noter til en forelæsning. Selvom man aldrig læser dem, har man lært meget mere blot ved at bevæge pennen," siger Anders Søndergaard Poulsen.

 

Jeg drømmer om, at YOLI skal blive den nye platform til læring. Heldigvis er potentialet der jo også, da den dels er rigtig god til yngre, men også har det fysiske artefakt som er relevant, da det giver læring, at vi involverer noget fysisk – lidt ligesom når man tager noter til en forelæsning. Selvom man aldrig læser dem, har man lært meget mere blot ved at bevæge pennen.

Anders Søndergaard Poulsen, medstifter af YOLI

Yoli

YOLI-konceptet er baseret på, at man har et fysisk bræt med et tilhørende sæt af brikker. Hvert sæt danner et hav af forskellige spil og er direkte knyttet til temaerne i Den styrkede pædagogiske læreplan for dagtilbuddene. I tilfælde af at børnene sætter en brik forkert på brættet, vil brikken automatisk springe af, og på den måde er spillet designet, så det hjælper til at gøre børnene skoleklare. I modsætning til fx et tablet-spil er der ikke kun audiovisuel stimulering, men også taktil stimulering og bevægelse indbygget, der tilgodeser børnenes forskellige læringsstile.

I forbindelse med lanceringen af YOLI har tre graduate-grupper fra KMD fået tildelt virksomheden som case til dataopsporing, indtrængning på ældreområdet og salg. Salgsteamet har fra start været interesseret i den værdi, som produktet skal tilføre børns udvikling, og slår på, at produktet skal bevæge børn væk fra skærmen og samtidig tilpasse alle læringsstile.

"Den fleksibilitet der er i YOLI som platform, og alle de muligheder der er i at udvikle alle mulige former for spil, giver et godt grundlag for at holde brætspillet i live og bevæge børnene endnu længere væk fra tablets og overflod af digitale medier. YOLI er jo ligesom et socialt medie, som hele tiden bliver opdateret med ny content. På den måde tænker jeg, at YOLI – uden at være alt for digital – finder en god mellemvej, hvor digitaliseringen ikke forsvinder, men anvendes på en særdeles anderledes måde: en måde, som kan tilføre viden og læring til børn, uden at det skal have en negativ effekt på søvn og børns udvikling. Det finder jeg værdi i," siger Sales Graduate i KMD, Asger Steen Boelsmand.


Den fleksibilitet der er i YOLI som platform, og alle de muligheder der er i at udvikle alle mulige former for spil, giver et godt grundlag for at holde brætspillet i live og bevæge børnene endnu længere væk fra tablets og overflod af digitale medier.

Asger Steen Boelsmand, Sales Graduate i KMD

Yoli

Graduate-salgsteamet er i disse uger ved at forberede et webinar omhandlende YOLI, og afholder sideløbende salgsmøder med en række kommuner landet over, som finder et kæmpe potentiale i spillet.

"Vi har lige haft et virtuelt møde med en kommune på Sjælland, som i høj grad kunne se potentialet i YOLI. Derfor har de nu sat os i dialog med lederne af dagtilbuds- og logopæderne i kommunen, eftersom de bestemt kunne se muligheder i at anvende YOLI på sprogområdet og som et værktøj i deres dagtilbud," fortæller Andreas Møller Thygesen, Sales Graduate i KMD.