

Automatisk indhentning af data og korrekt beregning
KMD LEX opretter automatisk en sag, når der modtages en digital faktura. Der oprettes en sag med alle data og forudsætninger for vurdering af berettigelse til ydelsen. Data hentes automatisk fra CPR-register, CVR-register, pensionssystemer og tabeller, der ajourføres medinformation fra regionernes honorartabel og Sygeforsikring ”danmark”.
Derudover hjælper KMD LEX sagsbehandleren med at beregne ydelsesbeløbet ud fra fremsendt faktura. Systemet er konfigureret til automatisk at finde de ydelser, som er dækket af det almindelige helbredstillæg (ifølge honorartabellen), og beregner et forslag til tilskud.
Beslutningsstøtte og meddelelser
KMD LEX udfører beslutningsstøtte som gør det nemt og smidigt at sagsbehandle selv komplekse fakturaer. Særlige tilsynsregler præsenteres for sagsbehandlerne, hvilket drastisk mindsker manuelle fejl og er med til at forhindre systematisk snyd.
I forbindelse med afregning er der desuden mulighed for at sende en meddelelse til behandleren, f.eks. hvis fakturaen afvises eller kun kan afregnes delvist.


Udbetaling og kontering
Ydelserne bliver udbetalt via KMD Udbetaling og automatisk posteret i kommunens økonomisystem. Hele processen fra modtagelse af faktura til udbetaling og kontering dokumenteres af systemet. Når bevillingen til borgeren er udbetalt, lukkes sagen automatisk.
Automatisering for 70% af faktura
Med KMD LEX kan der opsættes automatisk udbetaling for almindeligt helbredstillæg. Der fastsættes en beløbsgrænse, som afgør, hvilke fakturaer der kan automatiseres. Det er nemt at foretage en stikprøvekontrol af de fakturaer, der betales automatisk, via systemets log. KMD LEX kontrollerer i forbindelse med automatisering over 35 forretningsregler dynamisk per faktura. Alle kontroller, der udføres, dokumenteres og kan spores i loggen.

Jeres fordele med KMD LEX
en lavthængende digitaliseringsfrugt
KMD LEX giver en reduktion af de samlede omkostninger og hjælper kommunen til at udføre en stringent kontrol.
Sparer tid og forbedrer behandlingen
KMD LEX giver kommunen en samlet besparelse i både antallet af support-henvendelser og gennem en markant forbedring af sagsbehandlingen og fakturakontrollen, som samles i ét sammenhængende system.
Mindsker arbejdsbyrden for borgeren
Med KMD LEX, skal borgeren ikke længere gå ned til kommunen med ansøgninger, overslag og faktura. Borgeren er ikke et mellemled mellem behandler og kommune. Der spares tid og arbejde på mindre borgerbetjening, og borgeren behøver ikke at lægge ud for hele behandlingen.
Skaber synergi mellem kommune og behandler
Behandleren udfører sin del af det administrative arbejde digitalt og online ved hjælp af KMD LEX. Behandleren får indsigt i kommunens behandling og kan på den måde bedre hjælpe med at vejlede borgeren. Derudover får behandleren automatisk besked, når kommunen har behandlet ansøgningen.
Muliggør dialog mellem jer og behandlerne
For at sikre en smidig, digital og effektiv dialog mellem kommunen og behandlerne om udvidet helbredstillæg, kan der foregå dialog via et dialogforum, som tilgås af behandleren gennem Virk.dk portalen.
Skaber gennemsigtighed for sagsbehandleren
Sagsbehandleren får gennem KMD LEX en nem og sikker arbejdsgang med et forbedret overblik over hele processen. Der er en gennemsigtig sagsbehandling med udvidet tilsyn, der forhindrer fejl og snyd. Derudover får I automatisk kontrol af alle fakturaer.
Digitalisér sagsbehandling og henvendelser

KMD Lex
KMD LEX giver kommunen en samlet besparelse i både antallet af support-henvendelser og en markant forbedring af sagsbehandlingen og fakturakontrollen, som samles i ét sammenhængende system.
Hent og læsKøbenhavns Kommune fjerner metervis af mapper
Hør Flemming Hviid fra Voksentandplejen fortælle om rationaler og gevinster ved anvendelse af KMD LEX.
Vil I vide mere?
