Sammen kan vi være med til at sikre de bedste livsforløb for Kommunens unge borgere

Kolleger taler sammen og skriver på whiteboard

Danmark er verdensmestre i velfærd og det mest digitaliserede land i EU, og med den fælles digitale 2020-strategi øger kommunerne ambitionsniveauet.

- I 2020 skal digitaliseringen styrke oplevelsen af nærhed og indflydelse på egen livssituation
- I 2020 møder vi en sammenhængende offentlig sektor, der er i stand til at koordinere, udveksle og genbruge data
- I 2020 møder vi en effektiv kommunal sektor, hvor digitaliseringen sikrer, at henvendelser behandles hurtigt

Derfor kigger vi i KMD, herunder os i Arbejdsmarkedet ind i, hvordan vi kan være en dybere og bredere it-leverandør som kan sikre Kommunerne de bedste livsforløb for deres borgere, fra fødsel til arbejdsmarked.

I denne artikel har vi stillet Anette Falkner Larsen, Forretningschef for Vejledning, læring og ungdomsuddannelser i KMD, tre spørgsmål som tager udgangspunkt i; Hvordan vi sammen kan være med til at sikre de bedste livsforløb for Kommunens unge borgere?

 

Hvem er Vejledning, læring og ungdomsuddannelser i KMD?

”I Vejledning, læring og ungdomsuddannelser, er vi en hel masse dedikerede og engagerede mennesker, som målrettet sigter mod at implementere og producere software, der skaber værdi for vores brugere hver eneste dag. Vores ambitioner rækker vidt og ejerskab er ikke noget man behøver at bede medarbejderne om at tage – det er en obligatorisk ingrediens som ligger dybt forankret i vores kultur. Samtidig er vores flade organisation med til at sikre, at der ikke er langt mellem de enkelte led, og således heller ikke så langt fra tanke til handling. Vi er en helhed, og jeg kan slet ikke forestille mig det anderledes. Hovedprodukterne i vores produktområde er læringsplatformen MinUddannelse til folkeskoler, det studieadministrative system STUDICA til både erhvervsskoler og gymnasier, samt vejledningssystemet UVvej til de kommunale ungeindsatser.” Anette Falkner Larsen

 

Hvordan ser I sammenhængen mellem Vejledning, læring og ungdomsuddannelser og Arbejdsmarkedet?

”Hvad end vi taler uddannelse eller job, så er det vel I virkeligheden en skefuld af den samme suppe? Bag det hele ligger der en indsats, der skal være med til at danne og udvikle de unge mennesker til at være herre i eget liv, til selv at sidde i førersædet og til at lykkes. Nogle har brug for en ekstra hånd eller to til at opnå lige netop det, og andre har blot brug for et godt råd eller vejledning undervejs. Uanset omfanget, så er og bør der være en naturlig sammenhæng mellem de instanser de unge møder på deres vej gennem systemet og systemerne. Derfor er det vores opgave sammen med vores kunder at være med til at identificere disse sammenhænge og få dem understøttet digitalt.” Anette Falkner Larsen

 

Hvordan kan vi sammen styrke en tværgående indsats for de unge borgere på tværs af faggrupper og forvaltninger i Kommunen?

Ved hjælp af IT – så nemt kan det vel siges? Men vi går selvfølgelig ikke ud og anbefaler, at man rundt omkring i kommunerne ikke længere skal tale sammen, for selvfølgelig skal man det. Kommunikationen mellem instanserne kan ikke erstattes af noget digitalt, men den kan suppleres med software, som sikrer, at man som medarbejder, ikke skal have alle de tværgående indsatser liggende på sin egen private harddisk.

At man har brug for et IT-system der understøtter de monofaglige opgaver på et jobcenter, i et UU-center osv. giver nok sig selv for de fleste, men at der skal digital understøttelse til for at sikre, at instanserne kan arbejde sammen på tværs, er måske knapt så åbenlyst – måske fordi det er svært at forestille sig, hvordan det skulle kunne lade sig gøre?

Jeg har set mange måder at håndtere samarbejde på tværs ude i virkeligheden, hvor der bliver printet og mailet på livet løs, eller hvor en medarbejder fra en anden afdeling kan få lov til at se noget på en skærm, og så forhåbentlig være i stand til at huske det til næste gang borgeren har brug for hjælp. Det er da lidt uambitiøst, er det ikke?

Jeg anerkender, at det kan være svært at tænke sig til, hvordan ledninger skal kunne trækkes fra det ene til det andet system, men det er jo dét vi kan hjælpe med – vi har blot brug for nogle fagpersoner, der vil være med til at tænke kreativt sammen med os og som tør at prøve kræfter med opgaven, selvom den er svær. At det er svært, er vel ikke et argument for, at vi ikke behøver at forsøge? Til gengæld skal vi tænke innovativt og forsøge at bryde ud af forestillingen om, hvordan tingene plejer at være.

Nye love har det som bekendt med at kalde på nye systemer eller som minimum en videreudvikling af de eksisterende og ud fra vores egen produktportefølje og vores domænekendskab mener jeg, at vi har masser af redskaber til at hjælpe med at styrke en tværgående indsats for de unge borgere på tværs af faggrupper og forvaltninger i kommunen. Vi har faktisk allerede taget udfordringen op sammen med en stribe af vores kunder. Selvfølgelig kan det lade sig gøre og vi er godt på vej.” Anette Falkner Larsen