Elevernes idéer og input giver værdifuld indsigt

Samarbejde mellem Vester Hassing Skole og MinUddannelse.

Aalborg Kommune var en af de første kommuner på MinUddannelse og har altid været en aktiv bidragyder i dialogen og udviklingen af MinUddannelse. Derfor var det også naturligt for Vester Hassing Skole at række ud til os i KMD, da projektugen for 9. klasse nærmede sig. Her skulle der opstilles forskellige virkelighedsnære cases, der for eleverne ville være relevante at arbejde med.

Vi har et mantra hos om at udvikle i tæt dialog med forskellige brugergrupper og en gruppe vi selvfølgelig meget gerne høster input fra, er naturligvis eleverne. I tæt dialog med klassernes lærer blev vi enige om to emner eleverne kunne byde ind på, og et af emnerne her var, at eleverne skulle komme med nye forslag til look og funktionalitet. Selvom vores nyeste kundetilfredshedsundersøgelse viste en øget tilfredshed (https://www.kmd.dk/nyhedsbrev/boern-og-uddannelse/kundetilfredshed), så skal og vil vi altid undersøge på nye muligheder. 

Dette samarbejde har åbnet for nyskabende ideer og synspunkter, og eleverne har deltaget aktiv og leverede til slut i projektugen værdifulde input til MinUddannelses fremtid i en flot præsentation.

Et af elevernes hovedforslag er udviklingen af en mobilapp. Denne app vil ikke kun gøre det muligt for eleverne at få adgang til MinUddannelse overalt, men den vil også give en mere brugervenlig og tilgængelig oplevelse, ifølge eleverne. Eleverne fremhævede i denne forbindelse vigtigheden af notifikationer, lektier, og informationer på farten. Samtidig ønsker de at kunne arbejde med opgaver, uploade billeder og videoer direkte fra deres mobiler

Elever: Max Emil Serup-jürgensen, Jakob Koren Kvist Mouritzen & Victor Malthe Holst

Foruden en app foreslog eleverne også visuelle forbedringer, herunder en farvevalgsmulighed under profilbilledet som et af forslagene, der kan give brugerne mulighed for at tilpasse deres oplevelse med forskellige farvetemaer. Dette bidrager ifølge eleverne ikke kun til æstetik men også til en personlig tilpasning af platformen. 

Derudover understregede eleverne vigtigheden af større og mere tydelige ikoner, især notifikationsikonet, for at sikre, at ingen overser vigtige meddelelser. Større ikoner vil gøre det nemmere at navigere, fordi brugeren ikke overser noget – herunder forældrene. 

Disse er blot et udsnit af input og forslag fra eleverne, som vi glæder os til at dykke mere ned i. ”Det har været interessant for os at få indblik i, hvordan MinUddannelse kan forbedres ifølge eleverne. Vi håber, at dette samarbejde har været lige så givende for dem, som det har været for os,” udtaler Tina French Nielsen, Salgschef i Børn og Unge, KMD.

Salgschef Tina French Nielsen tog på dagen for projektfremlæggelsen en tur ud vil Vester Hassing Skole for at høre elevernes selv fortælle om konklusionerne. Det var skønt at mærke det store engagement og høre om de metoder og fremgangsmåder eleverne havde anvendt, for at komme frem til deres konklusioner. 

En stor tak til Vester Hassing Skole og alle eleverne for deres engagerede deltagelse. Vi ser frem til fortsat samarbejde og udvikling i fællesskab med vores brugere. Sammen skaber vi fremtiden.