Kunne du tænke dig mere tid til de mest motiverende, produktive og tilfredsstillende opgaver?

Kunne du omvendt godt tænke dig at slippe for de rutineprægede, manuelle tidsrøvere? Hvis dit svar er ”JA!”, kan du her blive inspireret til, hvad robotter kan gøre for dig og dine kollegaer.

Robot sidder ved skrivebord

Det arbejde, robotten laver, er helt klassisk rutinearbejde og noget, man kan fristes til at smide bagerst i køen, når der er andre mere presserende opgaver. Jeg skal ikke længere bogføre manuelt eller indberette manuelt i lønsystemet. Jeg har selvfølgelig stadig en lille opgave i at lave stikprøver ud fra de kvitteringsmails, som robotten sender os, men den må siges at være noget mindre, end den opgave jeg sad med før robotten. Vi er ret begejstrede, og jeg kan tydeligt mærke, der er forsvundet noget arbejde

Karina Sørensen, Løn- og Personalespecialist, Bornholms Regionskommune

I KMD tilbyder vi forskellige hjælperobotter. Vi kalder dem hjælperobotter, fordi deres funktion i praksis er at overtage en række hyppige, rutineprægede opgaver, så der frigives den fornødne tid til, at du kan arbejde med mere spændende og faglige opgaver.

Robotterne udvikler vi typisk i samarbejde med vores kunder – jer! Idéerne opstår enten ude hos jer eller i nogle af vores dialoger med jer, hvilket medvirker til at løsningerne lettere kan skræddersys til det enkelte behov. Derfra afsøger vi, gennem fælles dialog, hvorvidt der er tale om en tydelig og hyppig proces, så det er relevant at automatisere opgaven. Er der det, foregår udviklingen af en løsning i et tæt samarbejde mellem KMD og vores kunder, for at sikre os, at vi finder den rette løsning. Over tid har det ført til udviklingen af en række forskellige robotter til bl.a. automatisk fakturering af AKUT-refusion, kontrol af statsborgerskab og indhentning af børne- og straffeattester. Du kan finde en oversigt over de nuværende muligheder lige her.

I øjeblikket er vi ved at implementere en hjælperobot til automatisk bogføring af AUB/VEU-refusion hos Bornholms Regionskommune, der har fortalt om deres overvejelser ved beslutningen om at tilvælge robotten:

”For os handlede det om at få frigivet tid. Vi var pressede! Og corona gav et endnu større pres. Vi så en mulighed i en robot til at kunne hente tid og skabe noget luft. Det lettede både på løn-og personaleområdet og på økonomiområdet”.

Efterfølgende fortæller Karina Sørensen, Løn- og Personalespecialist, om kommunens oplevelse med at have fået robotten implementeret: 

”Det arbejde robotten laver, er helt klassisk rutinearbejde og noget, man kan fristes til at smide bagerst i køen, når der er andre mere presserende opgaver. Jeg skal ikke længere bogføre manuelt eller indberette manuelt i lønsystemet. Jeg har selvfølgelig stadig en lille opgave i at lave stikprøver ud fra de kvitteringsmails, som robotten sender os, men den må siges at være noget mindre, end den opgave jeg sad med før robotten. Vi er ret begejstrede, og jeg kan tydeligt mærke, der er forsvundet noget arbejde”.

I forbindelse med implementering af robotten hos Bornholms Regionskommune, opdagede de ansatte, at det kunne være oplagt at dykke ned i andre typer af refusioner også. Den idé luftede de for os, og som Karina Sørensen siger:

”Med en videreudvikling af robotten, så den omfatter flere refusionstyper, kan der jo være tale om en endnu større besparelse”.

På den baggrund er vi i gang med en videreudvikling af robotten, i tæt samarbejde med Bornholms Regionskommune. For os i KMD er det netop det, vi ser som det allervigtigste, når vi udvikler robotter – at idéerne stammer fra jeres hverdag, da det er sådan, vi får identificeret de helt rigtige steder at afhjælpe presset. 

Der er mange potentielle gevinster ved at implementere robotter, og allerede nu har Bornholm realiseret nogle af dem – blot med en enkelt robot:

”De to største gevinster ved robotten, som jeg allerede har kunnet mærke, er en tidsbesparelse, og at jeg slipper for det rutinearbejde, som ligger og venter på mig. Selvom det er en lille opgave, robotten løser, så har det en enorm positiv effekt. Selvom opgaven i sig selv ikke er stor og måske kun finder sted 10 gange om måneden, så skal man ikke forklejne, at det faktisk fylder mere end man lige tror”, afslutter Karina Sørensen smilende.

Vi er altid nysgerrige på at høre andre gode idéer til mulige robotter, så tøv ikke med at dele dem med os! Ræk også meget gerne ud til os, hvis I gerne vil have en gennemgang af, hvilke robotter vi kan tilbyde. 

Se oversigten her

Kontakt Katja Brandt Jensen via mail kgb@kmd.dk eller telefon 2332 4399.