Din ServiceDesk: KMD Nexus – Niels’ baby er blevet voksen

Niels Dyrnesli er kendt som en passioneret medarbejder i Servicedesk. Han kan lide at få løst tingene og komme videre – hele tiden med fokus på, at slutbrugerne får gode oplevelser.

Niels Dyrnesli, seniorkonsulent i ServiceDesk, 56 år.

Niels …
- arbejder fra KMD’s hovedlokation i Ballerup og bor i Køge
- er uddannet sygeplejerske. Han var sidst udøvende sygeplejerske i 90’erne, som hjemmesygeplejerske og gruppeleder i Aarhus.
- var leder af ServiceDesk fra 2015 til sommeren 2020.

Tre korte spørgsmål til Niels:

1. Hvad er din yndlingsopgave?
’Det gør mig glad, når jeg hurtigt finder en lille uhensigtsmæssighed i konfigurationen, der gør, at en systemadministrator ikke kan komme videre i sit arbejde. Hvis jeg kan gøre en systemadministrator glad på måske ti minutter, gør det hele dagen god.’

2. Har du et svagt punkt?
’Ja. Jeg kan komme til at udsætte et svar til en kunde, når det er et negativt svar, jeg skal give. Hvis vi ikke kan afhjælpe den udfordring en systemadministrator sidder med i den eksisterende konfiguration. Det ærgrer mig simpelthen, og det svar er jeg mange gange kommet til at udsætte for længe. Det er jeg ikke stolt af. ’

3. Hvordan bruger du din fritid?
’Jeg udnytter de nye muligheder for hybridarbejde meget – på den måde kan jeg bruge meget tid i vores sommerhus i Sverige. Ellers bruger jeg tid på god mad sammen med venner og rejser gerne med min dejlige kone’.

Fra sygeplejerske til it

Det var lidt af et tilfælde, at Niels kom ind i it-branchen. Da han var sygeplejerske i Aarhus tilbage i 90’erne, blev han spurgt, om han ville hjælpe med sygeplejefaglige spørgsmål, da portalen NetDoktor skulle bygges op. Det greb om sig. Den faglige del udviklede sig til sparring om system og brugervenlighed, og pludselig var Niels it-projektleder i Tyskland og Danmark.

Som it-projektleder kom Niels ind i startupvirksomheden Avaleo, da de byggede systemet CaseFlow, der er forløberen til KMD Nexus. I KMD købte vi CaseFlow i 2015, Niels fulgte med som konsulent og forretningsspecialist. Niels har altså været med fra den spæde start.

Niels har fulgt KMD Nexus hele vejen

Kort fortalt har Niels været med helt fra, da CaseFlow blot var en løsning med login og en kalender. Nu er vi oppe på mere end 100.000 unikke brugere pr. uge. ’Jeg er stolt af det. Jeg er glad for og imponeret over, hvordan folk byder ind. Vi hjælper dem, der hjælper de svageste’, fortæller Niels og henviser samtidig til sine sygeplejerskeværdier.

Da Niels kom til KMD med CaseFlow, sagde han ja til at være konstitueret leder for Servicedesk for det Nexus, der skulle opstå af et samlet CaseFlow og det daværende KMD Care. Bare i en interessant overgangsperiode på fire måneder.

’Det var spændende at fusionere de to kulturer – en startupkultur og en koncernkultur. Og at se, om KMD Nexus kunne bære det’, fortæller Niels om den faglige nysgerrighed, der reelt fik ham til at blive i lederrollen helt frem til august 2020.

KMD Nexus kunne godt bære det, men det har selvfølgelig krævet udvikling undervejs. ’Det var så tilfredsstillende at se systemet blive modent til at modtage også Care-kunderne’, fortæller Niels og supplerer med, at systemet selvfølgelig stadig kræver udvikling, så vi hele tiden møder vores brugeres behov.

’Det var en fantastisk genstart at komme tilbage til mine serviceopgaver’

’Det var et sygdomsforløb, der trak Niels væk fra ledelsesansvaret og tilbage til de serviceopgaver, han er så glad for. ’Jeg er meget glad for, at Sarah (Lundtang) tog over som leder. Hun er drøndygtig, og hun har de ledelsesfaglige kompetencer, jeg nok ikke fik udviklet hurtigt nok’, fortæller Niels om den beslutning, der bragte ham tilbage til sine serviceopgaver.

’Vi er her for at hjælpe og støtte systemadministratorer i deres arbejde med at sikre, at slutbrugerne kan udføre deres arbejde uden hindringer’, siger Niels om sin motivation i hverdagen.

Glæder sig til et samlet patientoverblik

Efter Niels’ vurdering er det lidt skuffende, at vi først nu nærmer os et samlet overblik på sundhedsområdet. Han forklarer, at det nok har været juridiske og tekniske udfordringer, det har været svært at opnå konsensus om. ’Nu er det mit håb, at jeg som pårørende får nem adgang til de data, min mor giver mig lov til, når hun måske står med et plejebehov om fem år. Jeg er jo ikke it-forskrækket. Hvis jeg kan bruge det til at hjælpe min mor til et bedre liv, er det fantastisk’, siger Niels og tilføjer med et smil, at det også lige forudsætter, at hans mors kommune skifter til KMD Nexus.

I nyhedsbrevet fra oktober ’21 kunne du møde vores samlede ServiceDesk, i de mellemliggende nyhedsbreve har du kunnet møde nogle af teamets medlemmer ét for ét – Søren Nygaard, Rune Majgård, Stina Andersen og afdelingens leder Sarah Lundtang. I portrætserien kan du læse om dine hjælperes fag-fagligheder, systemkendskab, og hvad der motiverer dem til at hjælpe dig og din organisation til at få fuldt udbytte af KMD Nexus i jeres travle hverdage.