Hvordan får vi et bedre overblik i KMD Nexus?

Ingen kan svare bedre på det spørgsmål end vores brugere. Hvilket overblik støtter og guider dem bedst i deres travle hverdage? Det var emnet for to workshops, vi holdt i juni og august i henholdsvis Ballerup og Odense.

Pladserne røg hurtigt
Det var først til mølle-princippet, dog med prioritering af kommuner, der både ville stille med systemadministratorer og brugere. Det var den direkte adgang til brugernes erfaringer fra hverdagen, som var i centrum.

Ved hver af de to separate workshops deltog fire kommuner med op til tre medarbejdere hver. Alle kom for at give deres bud på, hvordan vi kan skabe et bedre overblik i Nexus’ brugergrænseflade.

Katrine Filholm er kvalitetssygeplejerske i Helsingør Kommunes Center for Sundhed og Omsorg

Katrine deltog som bruger
I juni-workshoppen var der deltagere fra Helsingør, Hillerød, Greve og Gribskov. Blandt Helsingørs to deltagende medarbejdere var kvalitetssygeplejerske Katrine Filholm fra hjemmeplejen i Center for Sundhed og Omsorg den ene.

Hvordan oplevede du det at deltage i workshoppen?

’Det var så godt, at I rakte ud og inviterede til samarbejde. Jeg er virkelig glad for, at I tager vores – slutbrugernes – oplevelser ind, når I udvikler.’

Kom du af med dine input?

’Ja, bestemt. Vi kom med et oplæg til, hvordan et optimeret medicinoverblik skal være. De andre klappede! Og vi har arbejdet videre med det bagefter.’

Katrine fortsætter: ’Det var også noget af en øjenåbner at se, hvor forskelligt vi arbejder på tværs af kommunerne. Det gjorde det nemmere at se kompleksiteten.’

Hvad så nu?

’Ja, det tænker jeg jo også,’ smiler Katrine og fortsætter: ’Jeg er virkelig spændt på, hvad I kan bruge på både den korte og den lange bane.’

Katrine lyser af engagement. Hun foreslår også en ny samarbejdsmulighed i form af et ris og ros-link i Nexus: ’Vi har så mange forslag! Følelsen af at kunne påvirke … Følelsen af samarbejde. Vi behøver ikke at få feedback – bare en autogenereret besked med ’Tak for dit input’, så vil det være skønt.’

Katrines forslag er hermed givet videre.

Martin Søgaard Nielsen – i blå T-shirt – ved workshoppen den 30. august

Martin deltog som systemadministrator
August-workshoppen havde deltagere fra Ballerup, Nyborg, Odense og Svendborg Kommune. Odense Kommune er relativt ny i Nexus-regi. Måske de kommer med ekstra friske øjne? Vi har talt med Martin Søgaard Nielsen, der deltog som systemadministrator fra Odenses Ældre og Handicapforvaltning.

’Noget af det gode var, at der var så meget tid. Vi skulle selv skabe produkter – skrive, tegne og fortælle. Først i gruppen, så i plenum,’ fortæller Martin. ’Noget andet var, at vi virkelig inspirerede hinanden, vi byggede videre på hinandens idéer.’

Martin fortæller også, at han kom med input hjemmefra: ’Når I sætter rammen op og ønsker input… Så kommer vi med det. Det sagde jeg også ved kundekonferencen i juni – brug os som kommune!’

Martin forstår godt fokus på data, men fokus på brugeren er mindst lige så vigtigt. Overblik og guidance. ’Alle erfaringerne dér bliver endnu mere vigtige, når vi tænker selvbetjeningsløsninger til borgere med,’ pointerer han.

’For mig var det bedste at kunne komme med input til mange forskellige former for overblik – både relateret til tidslinjen på konkrete borgere og til det brugeroverblik, der skal give den enkelte medarbejder det bedste overblik over dagens opgaver’, konkluderer Martin. ’Noget kræver nyudvikling, noget kræver bare nogle twists.’

Martin er i det hele taget glad for samarbejder på tværs. Han er med i referencegruppen om sygehusadviser, som han også fortæller om: ’Der er Melanie Meske endt med at tilbyde os at tage med på følgedag hos en af vores rehabiliteringsrådgivere i myndighed. Det bliver virkelig godt!’

Melanie er product owner og en af facilitatorerne for referencegruppen om sygehusadviser.

Vi følger op – Vibe & Co. er godt i gang
Sammen med Sarah Bendixen Tofte Møller, der er lead product owner, har Vibe Deleurang Pedersen været primus motor bag sommerens workshops. Ved august-workshoppen blev de to suppleret af Simon Dybdal, der er product owner for Overblik i KMD Nexus. Nu har de masser af input at følge op på:

’Vi arbejder videre ved først at tage de ufarlige forbedringer. Med det mener jeg, hvad vi kan forbedre, uden at det forudsætter undervisning af vores brugere’, fortæller Vibe Deleurang Pedersen om, hvad der sker i den kommende tid.

Som eksempel nævner hun ikoner, der skal gøre brugeres navigation nemmere: ’Ikoner for medicin, dokumenter, breve. Det er ønsker, der går igen hos mange, så det har jeg givet videre til vores product ownere for områderne.’

Derudover er der de store ting, der forudsætter mere kompleks udvikling. ’Vi sammenligner resultater fra første og anden workshop,’ fortæller Vibe.