UX-researcher: Vibe undersøger og gør os klogere

Forårets ansættelse af Vibe Deleurang Pedersen som UX-researcher i KMD Sundhed og Social er udtryk for vores strategi om et stadigt stærkere fokus på god støtte og gode oplevelser for vores brugere af KMD Nexus. UX står for User eXperience, som nogle i forvejen kender fra vores UX-designer Magnus Olesen.

Kort om Vibe Deleurang Pedersen, UX-researcher for KMD Nexus, 36 år

Vibe …
• arbejder fra vores hovedlokation i Ballerup
• bor i kolonihave i Gladsaxe med sin kæreste og 4-årige datter om sommeren og rykker ind til Nordvest om vinteren
• startede i et barselsvikariat i KMD Sundhed og Social i 2022 og blev fastansat som vores første UX-researcher i april 2023.

Tre korte spørgsmål til Vibe:

1. Hvad er din yndlingsopgave?
’Jeg holder meget af følgedage, hvor jeg har den direkte kontakt med vores brugere og endda tit også kommer tæt på borgere. Og så er arbejdet før, under og efter de to workshops også virkelig spændende.’

2. Har du et svagt punkt?
’Ja. Jeg er perfektionistisk på godt og på ondt. Jeg kan analysere på mine indsigter i det uendelige. Det er godt for mig, at der står nogen og venter på mine resultater. Så er jeg nødt til at stoppe.’

3. Hvordan bruger du din fritid?
’Jeg kan lide at kaste mig ud i kreaprojekter af alle mulige slags! Og så er jeg vild med brætspil og fantasy.’

Hvad laver en UX-researcher?

’Det er en dejligt beskrivende titel – jeg undersøger vores brugeres oplevelser. Min opgave er at finde frem til brugeres erfaringer og forslag til forbedringer og formidle dem til resten af produktteamet,’ fortæller Vibe.

Når Vibe fortæller om sine opgaver, bruger hun ’vi’ næsten hele vejen; selvom vi kun har én UX-researcher: ’Vi er en arbejdsgruppe i produktteamet, der har det fælles mål at involvere vores brugere mere. En product owner kan tage fat i mig og bede mig om hjælp. Hvis der er en prototype eller en mockup, kan jeg facilitere en test, der er meget mindre biased, end hvis en product owner selv kører en test.’

Tit kører jeg en tænke-højt-test
Inden vi udvikler noget nyt, er en tænke-højt-test en god vej. ’Her viser jeg nogle brugere en prototype og stiller en opgave – det kan være at visitere en ydelse til en borger,’ siger Vibe og forklarer videre: ’Hvad vil brugeren gøre, hvad falder brugeren ind, hvad vil brugeren trykke på, hvad undrer brugeren sig over, hvad er godt, hvad kunne være anderledes? Alt det er virkelig vigtig viden!’

’Først var jeg pædagog, nu er interaktionsdesign lige mig’
Lysten til at hjælpe andre gjorde, at Vibe først læste til pædagog og i fem år arbejdede indenfor socialområdet – på botilbud, med aflastning og aktivitetstilbud.

’Jeg fandt ud af, at jeg gerne ville om på den anden side af løsningerne. Simpelthen for at få indflydelse – vi skal have bedre hverdage for brugere og dermed bedre hverdage for borgere,’ fortæller Vibe om baggrunden for sin beslutning om at bygge en it-kandidatgrad på sin pædagogiske viden.

For Vibe er det et helt naturligt valg: ’Mit fokus er stadig at hjælpe mennesker, bare på en anden måde.’

Følgedage er noget af det bedste
Da Vibe søgte ind hos os i KMD, var hun optaget af, at produktteamet er tæt på brugere og udvikling. Og det er stadig den nærhed, der driver Vibe: ’Ét var, at jeg ville have fingrene i et fagsystem, hvor jeg kunne få mine erfaringer fra det pædagogiske felt i spil. Det kan jeg her.’

Hun fortsætter: ’Derudover ville jeg i kontakt med brugerne. Det er deres oplevelse af løsningens design, der skal forme, hvor Nexus skal bevæge sig hen.’

Følgedage er vigtige kilder til den helt brugernære viden. Her følger Vibe og hendes kolleger i timer eller en hel dag udvalgte brugere. ’For at udvikle det bedste, skal vi kende deres hverdag,’ siger Vibe.

Hun uddyber: ’Hvad fylder i vores brugeres arbejde? Hvilke udfordringer har de? Hvad motiverer dem? Hvordan bruger de Nexus? Svarene på alle de spørgsmål er vigtige. Jeg skal vide, hvordan en SOSU-hjælpers hverdag ser ud. De har travlt! Jeg skal kende deres behov, så vi kan hjælpe dem optimalt.’