Din ServiceDesk: Pia er detektiv og planlægger

Vi er mange, der kender Pia Hjelm Udengaard som detektiv, god planlægger og for hendes gode latter. Lige nu er det implementeringen af FK, der har Pias fulde fokus. Læs mere om Pia og hendes rolle i KMD Nexus.

Pia Hjelm Udengaard, Supportkonsulent, 47 år

Pia...
- arbejder fra KMD's hovedlokation i Ballerup og bor i Farum
- blev ansat i ServiceDesk i 2018 og er nu udlånt til implementeringen af den fælleskommunale infrastruktur (FK)
- er socialformidler, certificeret tester og scrummaster – og så er hun i gang med at tage projektlederuddannelsen på DTU.

Tre korte spørgsmål til Pia:
1. Hvad er din yndlingsopgave?
"I ServiceDesk er det detektivarbejdet sammen med en kunde! At tage et Teams-møde, hvor kunden kan vise mig, hvad kunden ser. Dét kan jeg godt lide – det giver nogle gode oplevelser. I projektledelse kan jeg virkelig godt lide planlægningen. Jeg elsker at planlægge, elsker at tænke ind, hvordan vi skal lægge implementeringerne bedst til rette.

2. Har du et svagt punkt?
"Av-av, dét har jeg! Jeg er lidt for hurtig, når jeg har travlt. Jeg skal være bedre til at gennemlæse, jeg kommer til at svare uden reelt at kende spørgsmålet. Heldigvis kender de fleste mig godt nok til, at de så bare spørger mig, om jeg i det hele taget har læst deres spørgsmål."

3. Hvordan bruger du din fritid?
"Min mand og jeg er i en spændende overgangsfase. Det yngste af vores børn er for nyligt flyttet hjemmefra, og vi nyder al den frihed, vi har nu. Livet er sjovere, end det har været længe. Og så træner en veninde og jeg til et halvmaraton næste år.

I Ballerup er vi mange, der kender Pia Hjelm Udengaard for gode grin – hun har den bedste latter! Og hun er god til at zoome ind på det, der gør hende glad.

Da Pia startede hos os i KMD i 2018, kom hun fra et udførerjob som socialrådgiver hos en institution. Dér kastede hun sig ud i at optimere deres it-systemer, give dem bedre muligheder for at dokumentere og registrere. Alt det ville hun gerne mere af. 

’Det var derfor, jeg søgte ind hos KMD’, fortæller Pia, ’Som ansat i kommunerne har jeg altid set KMD som et fyrtårn i it-branchen, og jeg er drønstolt af at være KMD’er nu’.

’ServiceDesk er det bedste team for mig’ 

Det virkede helt rigtigt og naturligt, at Pia landede i ServiceDesk. Selv ser hun supportfunktionen som en detektivrolle, fortæller hun og uddyber, ’At hjælpe kunderne, finde gode løsninger, tilpasse arbejdsgange, finde lettere veje for den enkelte bruger – det, synes jeg, er vanvittigt fedt’.  

Fordi Pia både er meget glad for sine kolleger i ServiceDesk og for nye udfordringer, er det lykkedes hende at få nye opgaver forankret her. Det skete første gang, da hun blev spurgt, om hun ville være projektleder for implementeringen af Basisrapportering i 2021.

Nu har FK Pias fulde fokus

Basisrapportering gik godt, det blev til småprojekter, og nu er det implementeringen af FK, der har Pias fulde fokus.

’Efter den tænkepause, KOMBIT og KL holdt i foråret ’22, har vi tilpasset og konfigureret’, fortæller Pia. ’Og vi har et rigtig, rigtig godt forløb klar til de kommende kommuner’.

Nu ligger det fast, hvilke kommuner der starter i første kvartal ’23, og inden jul aftaler vi med de kommuner, der skal starte i andet kvartal.

Pia fortæller, at hun er tryg, ’Vi har en god proces på plads og et rigtig godt vejledningsteam. Vi kan fortælle kunderne, hvordan de bedst tager hånd om selve implementeringen – hvor de skal være særligt opmærksomme’. Og hun forklarer, at vi selvfølgelig justerer løbende, hvor det er nødvendigt – hvor der er forskelle fra kommune til kommune.

Et godt råd fra Pia: ’Husk på, at det er en enorm opgave’ 

Det er Pias erfaring, at der er kommuner, der undervurderer, hvor enorm en opgave implementeringen af FK er.

’Nogle tror, at en kommunes systemadministratorer kan analysere, konfigurere og koordinere nye arbejdsgange samtidigt med deres normale opgaver. Så bliver det altså svært’, siger Pia. ’Vi ved, at der skal mere til.’

’Vi har justeret vores egne hold til de forskellige spor, og vi vejleder kunderne om det samme’. Pia uddyber, ’Hvem er gode mødedeltagere, hvem skal involveres i den specifikke proces? Og vi holder det tekniske og konfigureringerne adskilt.’ 

Vi strækker os mod hinanden

Helt generelt oplever Pia et rigtig godt samarbejde med kommunerne. Det er tydeligt for hende, at kommunerne strækker sig, ligesom vi i KMD strækker os, for at nå hinanden godt. ’Vi har en gensidig interesse i, at det her forløber godt, at resultatet er, at kommunerne er fuldt implementerede og trygge ved implementeringen.  

Ballerup Kommune var pilot på FK

Læs eller genlæs artiklen fra februar 2022, hvor systemadministrator Anna Ter-Boch fra Ballerup Kommune fortæller om, hvordan hun og kommunen oplevede at være med til at udvikle og støtte systemet til den fælleskommunale infrastruktur.
I nyhedsbrevet fra oktober ’21 kunne du møde vores samlede ServiceDesk, i de mellemliggende nyhedsbreve har du kunnet møde nogle af teamets medlemmer ét for ét – Søren Nygaard, Rune Majgård, Niels Dyrnesli og afdelingens leder Sarah Lundtang. I portrætserien kan du læse om dine hjælperes fag-fagligheder, systemkendskab, og hvad der motiverer dem til at hjælpe dig og din organisation til at få fuldt udbytte af KMD Nexus i jeres travle hverdage.