Kort fra viden til handling
Forud for designet af løsningen gik en grundig dialog med forvaltningerne. For hvordan kunne løsningen bedst understøtte en travl leder, der skal leve op til både regelsæt og politikker?
Her landede kommunen på et styringscockpit med seks helt centrale KPI’er. Når lederen er på omdrejningshøjde, er tallene sorte – mens røde tal kalder på handling. Cockpittet omfatter kun lederens egne medarbejdere, det er sat op med individuelle KPI’er og baseret på lokale politikker.
- Er sygefraværet for højt, eller er medarbejderne bagud med afvikling af ferie? Det kan lederen se på et øjeblik, og herfra er det nemt at finde forklaringen. Skyldes det en generel tendens eller udsving hos enkelte medarbejdere? Lederen kan hurtigt se, hvor der skal sættes ind, og det er netop pointen: Vejen til handling er kort, forklarer Janus Rønholt Hansen.
I første omgang har der primært været fokus på at understøtte kommunens ca. 2300 ledere og stedfortrædere. Løsningen rummer dog også brugerprofiler til HR, og de første 2-300 HR-medarbejdere er i gang.
Løsningen skulle være intuitiv. Den skulle være handlingsorienteret. Og den skulle være tilpasset de enkelte brugeres behov
I luften til aftalt tid og økonomi
Kommunen skrev kontrakt med KMD i marts 2018, og planen var at gå i luften den 6. november. Det kom til at holde stik, også inden for den aftalte økonomi.
- KMD har været rigtig gode på kerneløsningen – med høj faglighed, god projektledelse og et lydhørt samarbejde. Hvis det brændte på, smed de alt, de havde i hænderne. Og det gjorde vi også selv, understreger Janus Rønholt Hansen.
Eneste væsentlige hængeparti til den oprindelige implementeringsplan var en mailmotor, der adviserer lederne om obligatoriske sygefraværssamtaler og frister. Mailmotoren er ikke en del af selve BI-løsningen, men er opsat i Rollebaseret Indgang. Den var fra starten behæftet med fejl, men fungerer nu også efter hensigten. Kommunen er derfor i gang med en genudrulning til alle lederne i kommunen.