Smilende kvinde i samtale med kollega

Det er sjældent, man bliver forelsket i en it-løsning. Men det var den følelse, der dukkede op hos arbejdsmarkedschefen i Haderslev Kommune, da hun første gang så KMD Nova Link. Løsningen hjælper kommunen med at efterleve lovgivningen på området og udvikle mere helhedsorienterede indsatser til borgerne.

Fra soloarbejde til samarbejde

Den kommunale hjælp til borgere med komplekse sagsforløb synes så oplagt. For selvfølgelig skal disse særligt udsatte borgere have én handleplan og modtage én sammenhængende indsats, der går på tværs af kommunens tilbud. Især når man tænker på, at der er tale om komplekse sagsforløb, hvor borgerne i gennemsnit har kontakt med 15 forskellige fagpersoner. Men det, der er kendt som én sammenhængende indsats, har ikke været en selvfølge i den kommunale myndighedsbehandling – primært fordi lovgivningen har spændt ben. Det har resulteret i frustrerende forløb for borgere, som blandt andet kan berette om indkaldelser til forskellige møder på samme tidspunkt, og at de ofte må genfortælle hele deres sagshistorik om og om igen. Alt sammen noget, der får motivationen til at dale.

Disse borgerforløb er ikke tilfredsstillende og lever ikke op til de danske kommuners ambitioner. Heller ikke i Haderslev Kommune, hvor Lotte Nielsen er arbejdsmarkedschef. Her har man længe ønsket en mere sammenhængende indsats. Men Lotte Nielsen må også erkende, at det ikke kun er lovgivningen, der har lagt hindringer i vejen for mere effektive og meningsgivende sagsforløb. Området har også været præget af en manglende samarbejdskultur og mangelfuld systemunderstøttelse.

- Vi har traditionelt arbejdet med borgerplaner i siloopdelte fagsystemer. Så den ene medarbejder har reelt ikke vidst, hvad den anden lavede. Derudover er vores fagpersoner rent geografisk spredt udover et stort område. Så de kender ikke hinanden særligt godt og får ikke altid ringet sammen og koordineret en indsats. Man kan godt sige, at vi har et stort udviklingspotentiale på det her område.

Brug tiden rigtigt

På baggrund af den utilfredsstillende situation har det allerøverste ledelseslag i Haderslev Kommune besluttet at fremme det tværgående samarbejde i kommunen. Ikke kun i sagsbehandlingen af komplekse borgerforløb, men som en generel indsats, der skal højne kvaliteten af de borgervendte ydelser og gøre det nemmere for medarbejderne at arbejde sammen.

- I stedet for at bruge tid på at finde relevante oplysninger om en borger eller overlevere oplysninger til en kollega, vil vi hellere bruge tiden på at udrede en frustration hos borgeren, forklarer Lotte Nielsen.

Alle oplysninger samlet ét sted

Haderslev Kommune er en del af et innovationsfællesskab, hvor en række kommuner i samarbejde med KMD udvikler og afprøver nye helhedsorienterede indsatser. Centralt i dette arbejde er it-løsningen KMD Nova Link, som understøtter det tværgående samarbejde og samtidig fungerer som den enkelte borgers digitale portal til vedkommendes eget sagsforløb. Teknikken bag KMD Nova Link sørger for, at relevant information fra de forskellige fagsystemer samles i en form for sky-tjeneste baseret på borgerens CPR-nummer. Borgeren skal give samtykke til, at KMD Nova Link må hente information fra et fagsystem, og informationen lagrer sig ikke i sky-tjenesten, men er væk i det øjeblik, en medarbejder logger af. Så rent sikkerhedsmæssigt er der fuld kontrol fra A-Z og ingen adgang for uvedkommende.

- Da jeg første gang så KMD Nova Link, blev jeg meget begejstret. Jeg blev næsten forelsket, fordi det lignede svaret på det, vi længe har efterspurgt, siger Lotte Nielsen.

- Vores forventning er, at KMD Nova Link kommer til at hjælpe os med at få et tværgående overblik og fremme en samarbejdskultur. Det er noget nemmere at koordinere en indsats gennem en it-platform end ved at stimle sammen til møder hele tiden. Alle fagpersoner kan altid tilgå de relevante oplysninger om borgeren, og de kan også se kontaktinformation på hinanden, så de nemmere kan koordinere samarbejdet.

Markerer et paradigmeskift

Lotte Nielsen forklarer, at Haderslev Kommune stadig er i opstartsfasen med KMD Nova Link. Så potentialet har endnu ikke foldet sig ud. Men inden længe har de koblet en række fagsystemer fra forskellige serviceområder på KMD Nova Link. De er begyndt med fagsystemer på handicap-, socialpsykiatri og ungeområdet og forventer snart at koble blandt andet fagsystemet til Ungdommens Uddannelsesvejledning på. På sigt er tanken, at der også skal udvikles snitflader til fagsystemerne fra de praktiserende læger og sygehuse.

Lotte Nielsen mener, at denne nye form for sammenhæng markerer et reelt paradigmeskift i den kommunale sagsbehandling.

- Hvis vi lavede en tilfredshedsundersøgelse, når implementeringen af KMD Nova Link er færdig, tør jeg godt love, at den ville slå ud i en øget tilfredshed fra borgerne. For det her giver meget bedre mening for dem. Og det gør det også for medarbejderne. Selvom de var lidt skeptiske i begyndelsen, kan jeg allerede nu konstatere, at mine medarbejdere er begejstrerede. Det giver også dem værdi at kunne levere en bedre service til borgerne, slutter Lotte Nielsen.