Digital og kulturel inklusion går hånd i hånd

KMD Medarbejdere og deltagere i ReDI-foredrag samlet til gruppefoto

Ud over kulturelle og sproglige barrierer står mange flygtninge- og indvandrerkvinder også over for digitale udfordringer. For at bidrage til den digitale inklusion støtter KMD ReDI School of Digital Integration og har i samarbejde arrangeret en række lærings- og coachingaktiviteter.

REDI School er en non-profit organisation, der opererer i Tyskland, Danmark og Sverige. De tilbyder gratis kurser for forskellige færdighedsniveauer til kvinder med integrationsudfordringer. Begyndere tilegner sig grundlæggende it-kompetencer for at navigere i vores digitaliserede samfund, mens mere avancerede kurser, coaching og karriereaktiviteter tilbydes til dem, der er udfordret på adgangen til arbejdsmarkedet.

KMD har i efteråret slået dørene op i Odense, Aarhus og Ballerup for tre forskellige ReDI School grupper, og inviteret til lærings- og coachingforløb med eleverne.

Odense og Ballerup 

Eleverne i KMD Odense og KMD Ballerup hørte til digital-begynderkurset. For kvinderne her kan daglige digitale opgaver virke overvældende. Som Ditte Haugaard, KMD’s ansvarlige for dette initiativ, forklarer: “I dag fungerer størstedelen af det danske samfund digitalt. Men der er fortsat borgere, der er udfordret i den digitale kommunikation og som har brug for hjælp til at kommunikere med de offentlige myndigheder. Som en ansvarlig leverandør af offentlige digitale løsninger, ser vi det som en naturlig del af vores ansvar at bidrage til at øge den digitale inklusion, bl.a. ved at støtte initiativer som ReDI School”. 

ReDI foredrag med oplægsholder set bagfra i lokalet

Under besøget blev eleverne introduceret til vigtige digitale platforme som Sundhed.dk eller appen MinSundhed. Disse platforme er meget udbredt i Danmark, og bruges til mange forskellige opgaver i sundhedssektoren, såsom at finde en behandler eller et prøvesvar. ReDI school-elev Amina Muhammed fortæller om sin oplevelse: "Helt ærligt, det vigtigste, vi lærte, var at have vores sygesikringskort på vores telefon og bruge sundhed.dk. Det er det vigtigste, fordi jeg mister mit kort hele tiden, og nu er det i min telefon. Og at have min lægebeskrivelse på min telefon og min lægejournal med mig overalt er vigtigt, når jeg rejser og alt muligt. Det er fantastisk."

Deltagere af ReDI-workshoppen, der samarbejder ved borde

Det er første gang, jeg prøvede at arbejde med en robot. Det var en god øvelse, fordi vi lærte, hvordan kodning fungerer.

Meaza Gebrehiwot

ReDI-studerende

Til sidst blev eleverne præsenteret for den søde robot KUBO, hvormed de kunne lære programmeringens-grundlag og beregningstænkning på en intuitiv og sjov måde. ReDI-studerende Meaza Gebrehiwot fortæller om sin oplevelse med disse værktøjer: "Det er første gang, jeg prøvede at arbejde med en robot. Det var en god øvelse, fordi vi lærte, hvordan kodning fungerer, og hvordan man får den [robotten] til at huske vejen. Det er meget imponerende og sjovt."

Initiativet ville ikke have været muligt at gennemføre uden en stærk frivillig indsats fra KMD-medarbejdere. I Odense hjalp Tina Rust Egedorf, senior product owner i DIMA Cognito. ”Jeg meldte mig som frivillig, da jeg synes det er vigtigt, at vi alle gør en indsats for at få alle integreret i vores samfund, og derfor gerne ville støtte op om denne aktivitet. Jeg synes denne slags aktiviteter er gode, og på en fin måde kombinerer noget socialt mellem de kvinder, der kommer og med os, samtidig med at vi hjælper dem på vej med udfordringer i det digitale Danmark, af såvel teknisk som indholdsmæssig karakter”.

Portræt af Tina Rust Egedorf, Senior Product Owner

Tina Rust Egedorf, Senior Product Owner

Portræt af Elisa Kalia, senior product owner

Elisa Kalia, Senior Product Owner

I Ballerup stillede senior product owner Elisa Kalia sig velvilligt til rådighed som hjælpeunderviser. Elisa har også tidligere stillet op som it-rollemodel ved tidligere ReDI School virksomhedsbesøg.

"Det er fedt at kunne bidrage med at integrere kvinderne i det danske samfund. Hvis jeg kan stille mig op og bidrage med noget viden, som kan være nyttig for andre, er det jo guld værd – også for mig. Det var en vild øjenåbner, at digitale løsninger, som vi oplever som let tilgængelige, kan være en stor barriere for andre. Det er jo virkelig hæmmende, hvis man ikke kan bruge løsninger” sagde Elisa efter arrangementet.

Aarhus 

KMD Aarhus modtog studerende fra Data Analytics-forløbet. De er studerende med gode it-kundskaber, men som stadig har problemer med at få adgang til det danske arbejdsmarked. For KMD er en mærkesag at inspirere flere kvinder til at interessere sig for it, og dermed understøtte en større mangfoldighed blandt it-professionelle. Under besøget forsøgte vi derfor at hjælpe dem med at udvikle og markedsføre deres faglige profil og personlige kompetencer, så de kan fremstå mere attraktive for potentielle medarbejdere. 

Christian Binggeli Winther sidder i sofa taler med kvinde overfor i forbindelse med ReDI arrangement

KMD havde arrangeret simulerede samtaler for os, og til sidst gav de os værdifuld feedback og vejledning om, hvordan vi griber de rigtige jobsamtaler an.

Gayathri Venkatraman

ReDI-studerende

Først mødte eleverne Christian Binggeli-Winter, vicepræsident for Data, IM & Analytics (DIMA), og Malte Højmark-Bertelsen, Head of AI & NLP. Med udgangspunkt i den arbejdserfaring fra KMD relateret til Natural Language Processing, hørte eleverne om de færdigheder, både hårde og bløde, som er mest værdifulde hos softwareudviklere. Men aftenens kerneoplevelse kom senere, da der blev arrangeret en runde ”mockup” jobsamtaler, hvor alle elever havde mulighed for at deltage. En af de studerende, Gayathri Venkatraman, fandt denne oplevelse meget produktiv: "KMD havde arrangeret simulerede samtaler for os, og til sidst gav de os værdifuld feedback og vejledning om, hvordan vi griber de rigtige jobsamtaler an". Men det var dog ikke kun eleverne, der fik meget ud fra mødet: ”Det er et super initiativ. Jeg tror, vi lærte mere af eleverne i dag, end de gjorde af os. Det er et hold af meget kompetente elever” sagde Christian Binggeli-Winter efter besøget.