Dansk start-up sætter kurs mod udenlandske farvande med Shell-kontrakt

Fragtskib tæt på havnen

Hvordan kan en chatbot forhindre uheld til søs? Det har det danske start-up Scoutbase et bud på. De har netop landet en kontrakt med Shell UK efter et succesfuldt pilotprojekt, hvor de indsamlede feedback om mandskabets velvære på tankskibsflåden gennem deres nyudviklede chatbot. Ambitionen er at mindske de menneskelige fejl gennem et løbende indblik i menneskelige faktorer som søvn, velvære og arbejdspres set fra de søfarendes perspektiv.

Omkring 96% af ulykker til søs involverer menneskelige fejl, men indtil nu har man ikke systematisk forsøgt at spore årsagerne gennem løbende dataopsamling, som man ellers allerede gør ved f.eks. drift og udstyr. Samtidig er procedurerne for besætningerne vokset støt i omfang i forsøg på at sikre korrekte arbejdsgange og placere ansvar. Men de underliggende menneskelige faktorer har ikke påkaldt sig synderlig opmærksomhed i søfartens sikkerhedsarbejde før nu.

”Det skriger jo egentlig til himlen, at man ikke systematisk har inddraget data fra mandskabets tilstand i arbejdet med sikkerheden til søs. Det skyldes nok i høj grad, at det kan synes svært at kvantificere og analysere den menneskelige faktor. Derfor er vi også enormt glade for at opleve, at Scoutbase’s værktøj kan rykke på den del af sikkerhedsarbejdet,” fortæller Bosiljka Kozomara fra Scoutbase.

Bosiljka Kozomara er netop tiltrådt Scoutbase som forretningsudvikler (Chief Commercial Officer), og hun kommer direkte fra kunden. Hun har nemlig arbejdet i Shell UK i næsten 10 år og fulgt Scoutbase siden 2019, da virksomhederne mødtes til en konference om digital innovation.

”Det er enormt vigtigt at forebygge alvorlige ulykker i søfarten, for de koster menneskeliv og medfører massive økonomiske tab og langvarige konsekvenser for miljøet. Derfor glæder jeg mig til at skabe et øget fokus mod forebyggelsen af ulykker i skibsfarten i min nye rolle hos Scoutbase,” fortsætter Bosiljka Kozomara.

Datadrevne indsigter som vækstmotor

Den store danske it-virksomhed KMD har gennem KMD Ventures investeret i det maritime start-up, fordi de mener, at Scoutbase har udviklet et helt unikt produkt med potentiale til at revolutionere sikkerheden til søs.

”Datadrevne indsigter kan sagtens give værdi til de områder, vi traditionelt tænker på som bløde – f.eks. HR og arbejdet med menneskelige faktorer i sikkerhedsarbejdet. Når vi har investeret i Scoutbase og støtter start-up'et med at komme på markedet, så er det også udtryk for KMD’s stadigt større satsning på dataunderstøttelse i organisationer. Ikke mindst på områder, man aldrig har brugt data på før,” siger administrerende direktør i KMD Ventures A/S Niklas Marschall.

I KMD er de datadrevne løsninger da også et strategisk prioriteret forretningsområde. Enheden Data Driven Solutions er en af KMD’s vækstmotorer, og der er et mål om at vokse disse løsninger på tværs af forskellige industrier både inden for det offentlige og det private segment.

Fakta

• Scoutbase blev stiftet i 2017 og har fra starten samarbejdet og testet med DFDS, som for nuværende afprøver Scoutbase på en række af deres skibe.
  • Selve værktøjet fungerer ved at prompte en chatbot-besked hver anden dag, når et crewmedlem i fritiden logger på skibets WiFi med sin smartphone.
  • Chatbotten stiller et par enkelte spørgsmål om medarbejderens aktuelle oplevelser med fysisk og psykisk arbejdsmiljø om bord, som vedkommende kan besvare på kun 20 sekunder.
  • Den analytiske del af værktøjet indsamler løbende disse data fra mandskabet og illustrerer dem på et dashboard, som kan benyttes af organisationen til monitorering og til understøttelse af beslutninger, der påvirker sikkerhedsarbejdet i flåden. Læs mere på www.scoutbase.com