KMD og Clubtimiser indgår strategisk partnerskab

Mand i jakkesæt jonglerer med fodbold ved sidelinjen på et fodboldstadion

Den danske it-koncern KMD indgår et strategisk partnerskab med den nordjyske it-virksomhed Clubtimiser, der er specialiseret i software til sportsklubber. Partnerskabet indebærer, at KMD fremover skal stå for udviklingen, driften og salget af Clubtimisers software. Med aftalen overtager KMD endvidere tre medarbejdere fra Clubtimiser. Begge parter ser gode muligheder i den nye konstellation, som blandt andet skal ses i lyset af KMD’s strategiske satsning inden for sport og data.

KMD’s ambitioner inden for sport og data tager nu yderligere fart i form af et strategisk partnerskab med Clubtimiser, der er specialiseret i software til sportsklubber. Clubtimiser står bag et udbredt CRM-system (Customer Relationship Management) til professionelle sportsklubber, som arbejder målrettet med sponsorer og kundepleje. 

Med partnerskabet skal KMD fremover stå for udvikling, drift, salg og markedsføring af Clubtimisers software. Herudover siger KMD endvidere velkommen til tre nye medarbejdere, der kommer fra Clubtimiser.

KMD indgår partnerskabet som et led i at forfølge og accelerere strategien om at digitalisere og optimere både sportslige og kommercielle aspekter af sportsbranchen.

”Vi ser det nye partnerskab som en mulighed for at løfte sportsområdet yderligere digitalt. Vi har i KMD gennem en årrække arbejdet med at bringe vores viden om dataanalyse ind i sportens verden for at styrke både sportslige præstationer såvel som de kommercielle aspekter hos klubberne. Nu tager vi et skridt yderligere ved at tage branchespecifik software med i arbejdet,” fortæller Christian Binggeli-Winter, direktør for KMD's enhed for data og analyse.

Digitalt værdiløft inden for sponsorater

Hos Clubtimiser er man glad for den nye alliance, der i sidste ende skal medføre et løft for klubbernes arbejde med sponsorater.   

”KMD har i deres analysearbejde ude hos klubberne blandt andet benyttet sig af data fra Clubtimiser, og vi ser en stor fordel for kunderne i, at vi nu gennem et helt tæt samarbejde kan styrke grundlaget for datadrevne beslutninger og kundepleje hos de professionelle sportsklubber. Gennem en større og bedre udnyttelse af data er det meningen, at klubberne skal blive endnu bedre til at tiltrække og drive sponsorater til gavn for klubberne selv såvel som de enkelte sponsorer,” forklarer Anders Dahl, adm. direktør i Clubtimiser.

Udenlandske muligheder åbner sig

Både KMD og Clubtimiser har kunder blandt de danske sportsklubber og flere fælles såsom FC Midtjylland, Odense Boldklub og AaB. Udover en lang række danske kunder har Clubtimiser også kunder i Tyskland, herunder håndboldklubben THW Kiel.

”Partnerskabet åbner for, at vi nu samlet kan tilbyde kunderne både i Danmark såvel som i udlandet en dybere og bredere værktøjskasse inden for digitalisering og dataanalyse. Engagementet i Tyskland er en spændende mulighed for os, da vi endnu i KMD-regi ikke har taget skridtet syd for grænsen. Vi er sikre på, at vi har masser at kunne byde ind med, og vi glæder os til at komme i dialog med kunderne, nu også på tysk,” siger Christian Binggeli-Winter.

Også hos Clubtimiser ser man et større potentiale i det udenlandske engagement.

”Det at samarbejdet mellem Clubtimiser og KMD nu bliver formaliseret og forankret hos KMD vil, ud over den øgede værdiskabelse over for de nuværende kunder, åbne yderligere for klubber på den europæiske scene, hvilket vi glæder os til at arbejde med i partnerskabet,” siger Anders Dahl. 

Samarbejdet mellem KMD og Clubtimiser bliver forankret i KMD’s division for Data, Information Management & Analytics (DIMA). Anders Dahl fortsætter i KMD sammen med to Clubtimiser kollegaer. 

Om Clubtimiser

Clubtimiser er et udbredt CRM-system i sportsverdenen, og de har størstedelen af de danske fodbold- og håndboldklubber samt enkelte udenlandske i kundeporteføljen. Det er blandt andet fodboldklubber som AGF, AaB, FC Midtjylland og FC Nordsjælland samt håndboldklubber som Bjerringbro-Silkeborg Håndbold, Skjern Håndhold og tyske THW Kiel. Systemet er udviklet på Microsoft Dynamics 365-platformen og hjælper med at løse opgaver inden for styring af værdikæder såsom pipeline management, account management, kapacitetsstyring af produkter, oversigt over sponsorater, event management osv. Virksomheden Clubtimiser A/S holder til i Nørresundby. Læs mere på www.clubtimiser.com

Om KMD

KMD er den største danske it-virksomhed og udvikler og leverer software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark samt udvalgte segmenter i Skandinavien. KMD-koncernen har dattervirksomheder i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Polen. KMD har over 1.500 danske og internationale kunder fra den offentlige og private sektor, heraf over 800 danske og udenlandske virksomheder. KMD-koncernen har en årlig omsætning på omkring 5,4 mia. kr. og har cirka 3.200 ansatte. KMD er et datterselskab af NEC Corporation, en global markedsleder inden for integration af it- og netværksteknologier. Læs mere på www.kmd.dk.

KONTAKT KMD'S PRESSEAFDELING

Portræt af Kristoffer Østergaard Kristensen

Kristoffer Østergaard Kristensen

Pressechef