Hurtige PCR-tests på stedet skal bidrage til at gøre EM i håndbold Corona-sikkert

Håndbold i net

Efter at Danmark i sidste øjeblik har overtaget det fulde værtskab for kvindernes håndbold-EM, vil Dansk Håndbold Forbund sikre, at turneringen kan gennemføres på en sundhedsmæssigt forsvarlig måde. I et samarbejde med virksomheden Qlife skal alle spillere og trænere PCR-testes for virusset forud for og gennem hele turneringen.

Kvindernes EM i håndbold er den største sportsbegivenhed, Danmark afholder i 2020. Derfor er det afgørende, at turneringen gennemføres på en sikker måde. Coronasmitte blandt spillere og trænere på håndboldbanen vil være katastrofalt og kan ødelægge et landsholds chancer for at blive europamestre. Dansk Håndbold Forbund ønsker derfor at skærme spillere og trænere så godt som muligt og forhindre en eventuel spredning af smitte.

”Vi vil gøre alt for at sikre de deltagende landshold mod Coronasmitte. Det kræver bl.a. testning med meget høj præcision, som vi kender det fra sundhedsvæsnet, og svar samme dag. Testkapaciteten er en af nøglerne for at kunne gennemføre EM under en pandemi, og vi er derfor rigtig glade for at have fundet en leveringsdygtig partner i Qlife,” forklarer Frank Smith, der er covid-19 officer ved EHF EURO 2020.

Mens hurtige antigentests fra private aktører har vundet indpas herhjemme, har der været stillet spørgsmålstegn omkring validiteten af disse tests. Resultaterne har en risiko for at være falsk negative, fordi der skal relativt mange antigener til, før der testes positivt.

Det modsatte er tilfældet med PCR-tests, der blandt andet benyttes i de hvide telte i det offentlige sundhedssystem. Blot nogle få viruskopier giver et positivt testsvar i PCR-tests, og dermed kan man opfange smitte på et tidligt stadie med stor præcision. Den danske virksomhed Qlife, som er delvist ejet af KMD, benytter derfor udelukkende PCR-metoden i deres tests.

”Opgaven med at teste deltagerne i EM i håndbold vil vi gå til med stor ydmyghed. Vi gennemfører allerede i dag løbende tests af håndbold-, fodbold- og Ishockeyspillere i landets øverst ligaer og ved, hvor væsentligt det er, at smitte opdages tidligt. Testning både før og løbende er afgørende, så smitte ikke spreder sig med katastrofale følger for holdenes sundhed og vinderchancer,” udtaler Thomas Warthoe, administrerende direktør i Qlife.

Hos KMD er man glade for at være med til at holde Danmark åbent ved hjælp af valide tests.
Områdedirektør i KMD Christian Binggeli-Winter forklarer:

”Professionel sport har lidt under Coronakrisen og de medfølgende restriktioner. Det kræver en grundig teststrategi og mulighed for akut isolation af smittede at gennemføre et EM, og derfor er det så meget desto mere imponerende, at Danmark påtager sig det fulde værtsansvar. Vi er i KMD og Qlife stolte af, at vi kan levere det test-setup, der skal til.”

Fakta om Qlife-test

• En smittet person har typisk tusinder til millioner af viruskopier, men Qlife-testen har en følsomhed ned til 2,5 kopier af virussen. Det betyder, at testen også fanger tilfælde med meget lav forekomst af virus.
  • Qlife-testen har en følsomhed på mindst 95 % på positive svar, hvilket er markedsstandarden for PCR-tests, og 100 % for negative svar. Den har en specificitet på 100 %, dvs. at den kun slår ud på COVID-19-virus.
  • Selve analysen tager 20 minutter pr. test.