Internationalt energiselskab vælger KMD

Elmast

Et af Europas største energiselskaber, Centrica, har valgt KMD som samarbejdspartner til energiafregning. Det er KMD's nye afregningsløsning, KMD Elements, der i de kommende fem år skal stå for beregning og afregning af store komplekse kontrakter på produktion af el og gas i ni vesteuropæiske lande for Centrica's danske datterselskab Centrica Energy Trading A/S.

Aftalen med Centrica Energy Trading A/S er et vigtigt skridt i KMD's ambition om at internationalisere KMD's it-løsninger inden for energi og forsyning.

"Ser vi udover Europa, ser vi rigtig mange ambitiøse klimamål. Det er selvfølgelig rigtig positivt. Men hvis man skal nå de mange ambitiøse mål, så skal teknologien være på plads. Og det kræver innovative teknologiske investeringer," siger Søren Henriksen, der udover at være strategidirektør i KMD også er midlertidig direktør for forretningsområdet Data Driven Solutions, der har ansvaret for blandt andet Energi og Forsyning i KMD.

Satsningen på KMD Elements understøtter den generelle udvikling, som den globale energisektor oplever i disse år. Både den måde energi produceres, transporteres og forbruges på er i rivende udvikling og kræver en stadig større grad af digitalisering. Og det stiller en række nye krav til energi- og forsyningsselskaber verden over.

"Med udgangspunkt i KMD's mangeårige erfaring med komplekse afregninger i energi- og forsyningssektoren har vi bygget KMD Elements som en helt ny afregningsplatform indenfor energi og forsyning. Platformen er helt fra starten udviklet til et internationalt marked. Derfor er vi selvfølgelig rigtig tilfredse med, at en af Europas helt store spillere kan se potentialet i KMD Elements. Der er ingen tvivl om, at det er en strategisk vigtig aftale for KMD," siger Søren Henriksen.

Første internationale kunde

Med aftalen vil KMD Elements fremover håndtere både beregning og afregning på Centrica Energy Tradings Power- & Gas Purchase Agreements. Det vil sige store og komplekse kontrakter indenfor produktion af el og gas.

Centrica Energy Trading bliver første internationale kunde på KMD Elements. Her ser man potentiale i at anvende KMD Elements løsningen som basis for de internationale vækstplaner. Og det er ikke tilfældigt. Centrica Energy Trading har nemlig bidraget med erfaring fra diverse europæiske energimarkeder og har været med på sidelinjen i udviklingen af den nye platform i forskellige workshops.

"Efter mange års meget tilfredsstillende samarbejde med KMD og den hidtil anvendte afregningsløsning Panda er valget af KMD Elements det logiske næste skridt, idet løsningen kommer til at understøtte vores internationale vækstambitioner. En agil og moderne it-platform er central for, at vi kan videreudvikle og effektivisere vores forretning og fastholde vores forspring i markedet. Fordi platformen er bygget med tanke på internationale markeder fra starten, kan vi implementere nye markeder hurtigt, hvilket er en vigtig konkurrence-parameter for os," siger finansdirektør i Centrica Energy Trading, Ole Ibsen.

I første omgang kommer Centrica Energy Trading til at anvende KMD Elements i følgende lande: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Italien, Norge, Storbritannien, Sverige og Tyskland.

Aftalen mellem KMD og Centrica træder i kraft 1. april og løber i 5 år. Aftalens samlede værdi vil ikke blive offentliggjort.

Om KMD Elements

KMD Elements er en cloud-baseret software-løsning, opbygget af moduler, der muliggør og letter arbejdet med komplekse formelbaserede afregninger på tidsserier. Systemet er baseret på Microsoft Azure teknologi og er designet til at håndtere den stigende kompleksitet på energimarkedet med decentraliseret energiproduktion, omskiftelig vedvarende energiproduktion og øget forbrug af el.

Mere om KMD Elements