Klubberne i 1. Division styrker forretningen med datadrevne indsigter fra KMD

Fodbold

Divisionsforeningen har indgået en aftale med KMD om at udbrede KMD’s Clubtimiser-løsning til alle tolv klubber i Danmarks næstbedste fodboldrække. Det betyder, at 1. Divisionsklubberne får en ensartet dataindsamling og -analyse til at understøtte forretningen og benchmarke klubberne på tværs.

Den professionelle fodbold skal have bedre vilkår i en svær tid. Derfor har Divisionsforeningen netop indgået en aftale om at implementere KMD Clubtimiser software i samtlige 1. Divisionsklubber. Formålet er, at klubberne skal udvikles med brugen af det samme data-setup.

”1. Divisionsklubberne har indgået en fællesaftale, der skal løfte den kommercielle formåen for en hel liga. Når alle klubber samarbejder bredt og i dette tilfælde bruger samme softwareløsning, kan det flytte ligaen markant. Aftalen betyder særligt meget i en tid, hvor omstændigheder relateret til corona gør det rigtig svært at drive forretning, som vi plejer. Kort fortalt har vi ganske store forventninger til Clubtimiser-løsningen,” siger direktør Claus Thomsen fra Divisionsforeningen.

KMD arbejder allerede i dag med talentudvikling, dataanalyse af performance for de professionelle hold og hurtig corona-test i ligaerne, og med den nye aftale udbygges KMD’s satsning inden for sport og data. Fodboldverdenen er for alvor begyndt at efterspørge datadrevne indsigter, der kan gavne talentudviklingen og ikke mindst understøtte en veldrevet forretning.

”Aftalen er vigtig for os, da vi her kan udvide samarbejdet med en branche, som vi allerede har indsigt i og erfaring med. 1. Division er der, hvor mange af de unge danske talenter starter deres karriere. Det er en hjørnesten i professionel fodbold, og derfor skal klubberne fortsat kunne tiltrække og fastholde sponsorer og pleje deres kunderelationer. Det forudsætter et ordentligt datagrundlag, og her bringer vi en stærk løsning på bordet,” udtaler Anders Dahl fra KMD Clubtimiser.

KMD Clubtimiser er en Customer Relations Management-software til sportsklubber. Løsningen blev i sommer en del af KMD-familien.

Med KMD Clubtimiser-licens tilbydes de enkelte klubber bl.a. strukturering af kunde- og sponsordata, overblik over gentegninger og udsving i salget, overblik over produktsortiment, finansielt indblik i dækningsgrader, kampstyringsfunktioner, styring af LED-bannere og optimering af workflows via automatisering.

KMD Clubtimiser vil derudover stå for oprettelse af erfa-netværksarrangementer for at gøre klubberne klogere på udviklingen baseret på data og med data som beslutningsstøtte.