KMD i Aarhus vil stoppe stress med ny app

KMD Aarhus

KMD på Dusager i Aarhus vil øge medarbejdernes velvære og forebygge stress, rygsmerter og anden overbelastning. Det skal ske ved hjælp af den nylancerede KOMPIS-platform, som via en app tilbyder medarbejderne korte øvelser til træning af fysisk og mental sundhed. Derudover giver app´en et generelt billede af medarbejdernes samlede sundhedstilstand. KOMPIS-projektet blev lanceret i Aarhus med en såkaldt Mindfull ølsmagning i KMDs kantine fredag 26. oktober og vil blive fulgt op med flere aktiviteter som fx afslappende musik fra på toiletterne.

Der skal øget fokus på trivsel hos KMD på Dusager i Aarhus. Den nye sundheds-app KOMPIS blev fredag 26. oktober lanceret med en såkaldt Mindfull ølsmagning. Selve ølsmagningen var dog blot en del af det større KOMPIS-projekt, som skal give Aarhus-afdelingen af KMD nye redskaber til at forebygge overbelastningsskader og stress. Kernen i projektet er den nyudviklede KOMPIS-app, som giver medarbejderne forslag til fysiske såvel som mentale øvelser, der er målrettet til deres rolle og aktuelle trivselsniveau. Appen foreslår øvelserne ud fra medarbejdernes vurderinger af deres humør, som de løbende indtaster i appen.

- Vi skal have det godt, når vi går på arbejde. Det er simpelthen forudsætningen for medarbejdernes trivsel såvel som en produktiv arbejdsplads. Vi starter nu det datadrevne KOMPIS-projekt, hvor vi så at sige tager vores egen medicin og bruger data til at øge trivslen. Udover lanceringseventet i dag, vil vi i den kommende tid også lancere andre tiltag som fx afslappende musik på toiletterne for at markere projektstarten, siger Christian Binggelli-Winter, direktør hos KMD i Aarhus.

Christian Binggelli-Winter forklarer, at appen udover de konkrete øvelser også giver KMD et indblik i medarbejdernes løbende trivsel på tværs af virksomheden. På den måde kan KOMPIS hjælpe KMD med at tilrettelægge nye projekter og tiltag med afsæt i konkret viden. Det foregår dog kun på et generelt niveau, da KMD ikke har adgang til individuelle svar. KOMPIS-appen indsamler således data fra medarbejdernes svar anonymt og krypteret, og data indgår anonymt i en samlet velværestatistik for KMD's medarbejdere.

En varm modtagelse af data-sundhed
Ved lanceringseventet var der store forventninger til KOMPIS-projektet.

- Det løfter naturligvis altid stemningen med en god fredagsbar, men selve øvelserne i KOMPIS-appen er også spændende. Det er rigtig fint, at der er informative videoer og lyd til hver øvelse, så man kan udføre den korrekt. Jeg tror, at øvelserne i appen kan give ekstra energi i hverdagen, siger Dag Amund Helstad, forretningsarkitekt i KMD.

Bag KOMPIS står de tre ejere Tomas Barfod, Tobias Brask og Kenneth Jay. Tobias Brask og Tomas Barfod er begge kreative, digitale entreprenører med en erhvervsøkonomisk baggrund, mens ph.d. i humanfysiologi Kenneth Jay står for forskning og den faglige udvikling af KOMPIS-løsningen.

KMD, seniorkonsulent Henrik Keller Jensen, mobil (+45) 26 36 64 17, hej@kmd.dk

KMD er den største danske it-virksomhed og udvikler og leverer software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark samt udvalgte segmenter i Skandinavien. KMD-koncernen har en årlig omsætning på godt 5,6 mia. kr. og har omkring 3.500 ansatte. KMD er ejet af Advent International og Sampension.