Atea køber KMD’s hardware- og standardsoftwareforretning

skilt

Som et led i Ateas ambition om at være Danmarks bedste reseller har virksomheden indgået en aftale om at købe KMD’s hardware- og standardsoftwareforretning. Salget styrker KMD’s strategiske fokus på egenudviklet software.

Ballerup d. 15. marts 2022 – Atea har mandag d. 14. marts underskrevet en aftale om at købe KMD’s hardware- og standardsoftwareforretning, som omsætter for et trecifret millionbeløb årligt og omfatter 24 medarbejdere.

”Aftalen med KMD har stor strategisk værdi for os. Den styrker vores ambition om at være Danmarks bedste reseller samtidig med at den cementerer vores position som Danmarks bedste it- og infrastrukturleverandør. Det er et perfekt match, som passer til Ateas DNA, og de kunder, som flytter med aftalen, vil forhåbentligt opleve en stor værditilvækst i samarbejdet, da vi med vores brede forretning, kan supplere med både vores konsulent- og managed services-forretning,” siger Kathrine Forsberg, administrerende direktør i Atea.

Det strategiske opkøb er med til at styrke Ateas eksisterende hardware- og softwareforretning, som henvender sig til både offentlige og private kunder på nationalt og globalt plan.

”Købet er vigtigt for vores fortsatte vækst i Danmark og i Norden, og er et væsentligt skridt på vejen mod vores ambitiøse 2024-strategi. Derfor er jeg også meget stolt over, at vi har nået denne milepæl, og jeg er optimistisk i lyset af de muligheder, købet kommer til at give os både kompetence- og forretningsmæssigt. Vi glæder os særligt til at byde velkommen og sikre, at der bliver taget godt imod vores nye kolleger fra KMD,” siger Kathrine Forsberg.

KMD skærper det forretningsmæssige fokus

I KMD er der tilfredshed med handlen, der er en konsekvens af et skærpet strategisk fokus. It-virksomheden har gennem en årrække bevæget sig i en retning, hvor hovedvægten af forretningen og væksten skal komme fra egenudviklet software.

”Vi har historisk set været en it-virksomhed, som kunderne stort set kunne handle alle deres it-ydelser hos. Det har givet rigtig god mening gennem mange år for kunderne og os, men vi ser nu en fremtid, hvor vi gerne vil koncentrere os om den software, vi udvikler selv. Det er her, vi gerne vil vokse i både Danmark og i udlandet”, fortæller Torben Mols, Executive Vice President i KMD.

”I KMD kommer vi fortsat til at have en bred produktportefølje, hvor vi tilbyder egen software og relaterede it-services, men forretningen med hardware og standardsoftware, som vi forhandler, ser vi ligger bedre hos en aktør, som har det som sin kerneforretning. Derfor er vi også meget tilfredse med, at vi har indgået en aftale med Atea om overtagelse af forretningsbenet. Det er godt for vores kunder, for KMD og ikke mindst for de medarbejdere, der flytter med over til Atea”.

Overtagelsestidspunktet er endnu ikke fastlagt, da opkøbet er betinget af myndighedsgodkendelser.

Om Atea – Vi bygger Danmark med it

Sammen med vores kunder og samarbejdspartnere bygger vi et digitalt Danmark, vi kan være stolte af. Vi leverer skræddersyede it-løsninger, der fremtidssikrer og skaber værdi for vores kunders forretning. Vi gør det, fordi vi tror på, at it er og bliver den væsentligste drivkraft bag Danmarks succes. Med vores mere end 1.400 medarbejdere har vi en stærk lokal tilstedeværelse med afdelinger fordelt over hele Danmark. Atea Danmark har den højeste internationale antibestikkelsescertificering; ISO 37001. Atea-koncernen er repræsenteret i hele Norden og Baltikum og noteret på Oslo Børs. www.atea.dk

KMD er en af de største danske it-virksomheder, der udvikler og leverer software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark samt udvalgte segmenter i Skandinavien. KMD-koncernen har datterselskaber i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Polen. KMD har over 1.500 danske og internationale kunder fra den offentlige og private sektor, hvoraf cirka 800 er danske og udenlandske virksomheder. KMD-koncernen har en årlig omsætning på omkring 4,8 mia. kr. og mere end 3.000 ansatte. KMD er et datterselskab af NEC Corporation, en førende global virksomhed inden for integration af it- og netværksteknologier.