KMD skal udvikle FC Midtjyllands tilskuerkultur med data

skilt

De danske mestre FC Midtjylland indgår nu et nyt datasamarbejde med Danmarks største it-virksomhed KMD. Målet med indsatsen er at styrke klubkulturen og at vinde endnu flere kampe.

De danske mestre fra FC Midtjylland tager nu hul på et nyt udviklingsprogram. Målet med indsatsen er at gøre klubben mere datadrevet, styrke relevansen overfor fansene og understøtte fællesskabet omkring klubben.

- Vi vil gøre noget ekstra for vores tilskuere og bringe dem tættere på spillerne. Det er nøglen til at øge vores relevans over for trofaste tilskuere, såvel som nye generationer af fodboldinteresserede. KMD skal hjælpe os med denne øvelse ved blandt andet at identificere nye metoder til at dele spillerdata. Målet er på sigt, at tilskuerne kan danne deres egen analyse frem for at vente på eksperterne i TV, og vi har store forventninger til samarbejdet, siger, Jacob Jørgensen, kommerciel direktør i FC Midtjylland og fortsætter.

- KMD skal som noget af det første rådgive os om at forstå vores tilskueres interesser med afsæt i data fra billetsalg og adfærd. Det kan udmønte sig i nye tilbud og aktiviteter til blandt andet familiesegmentet, som vi gerne vil gøre mere for, samt målrettede tilbud til øvrige publikumsgrupper. Det er det rigtige skridt at tage nu, hvor klubben er inde i en stærk udvikling, og vi har overskud til at styrke den langsigtede udvikling.

FC Midtjylland arbejder med en målsætning om, at dataindsatsen skal øge belægningsprocenten på klubbens hjemmeafsnit med 30 procent over en treårig periode.

Data skal også udvikle spillet

Hos KMD, som leverer den datatekniske sparring til FC Midtjylland, er der ingen tvivl om, at data vil forandre sportsverdenen de kommende år. Derfor skal KMD udover fankulturen også hjælpe FC Midtjylland med at styrke dataanvendelsen i spillet og sikre, at data bliver en naturlig del af det daglige arbejde på alle niveauer i klubben.

- Data er afgørende for spillere, trænere og klubber. Desværre ser vi også en risiko for, at klubberne så at sige drukner i data og ikke får dem brugt rigtigt. Fremtidens vindere bliver derfor de klubber, som formår at lægge det bedste analyselag ned over deres data. Det arbejde skal vi hjælpe FC Midtjylland med, siger Christian Binggeli-Winter, direktør for data og analyse i KMD.

KMD skal blandt andet hjælpe FC Midtjylland med at kortlægge hvilke typer af data, som vil være de mest værdifulde og rådgive klubben om at få dataanalyse ud i hele organisationen. Efter denne indledende fase vil de to parter løbende sparre om at videreudvikle dataanvendelsen.

- Vi er glade for at få KMD ombord som en ekspert, der kan rådgive os om at styrke spillet med afsæt i professionel dataanvendelse. Vi håber, at samarbejdet over de kommende år kan udvikle sig og resultere i nye initiativer for vores spillere og tilskuere, siger Jacob Jørgensen.