Sådan sætter mere end 250.000 forsyningskunder loft over energipriserne

Fjernvarme Fyn og KMD EnergyKey

Indefrysningsordningen er netop trådt i kraft pr. d. 1. november, og det betyder, at mere end 250.000 husstande og virksomheder kan tilmelde sig ordningen helt enkelt gennem selvbetjeningsplatformen minForsyning hos flere energiselskaber landet over.

Et bredt flertal af Folketingets partier har indgået en aftale om vinterhjælp, herunder indefrysningsordningen. Ordningen er netop blevet statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen og trådte i kraft pr. 1. november.

Det er dermed blevet muligt for privat- og erhvervskunder at indefryse en del af energiregningen og afdrage lånet til energiselskabet over en årrække. Prislofterne gælder gas, el og fjernvarme.

For mere end 250.000 husstande og virksomheder er det helt enkelt at tilmelde sig indefrysningsordningen. Her skal man blot tilmelde sig gennem selvbetjeningen minForsyning på sit energiselskabs hjemmeside. KMD kan fra starten konstatere interesse for ordningen blandt forbrugerne.

”Hvis man vil gøre brug af muligheden for at få indefrosset noget af sin energiregning, er det for 250.000 husstande og virksomheder gjort helt enkelt at tilmelde sig indefrysningsordningen gennem minForsyning. Det tager et øjeblik at gøre, og vi kan allerede konstatere, at et større antal har tilmeldt sig ordningen hos forsyningerne,” siger Kaspar Mondrup, direktør for Energy Solutions i it-koncernen KMD, der står bag løsningen minForsyning.

Selvbetjeningsplatformen minForsyning er tilgængelig for flere energiselskabers kunder på tværs af hele Danmark. Det gælder blandt andet Envafors, Helsingør Forsyning, Vestforsyning, Frederikshavn Forsyning, Struer Energi, Langelands Elforsyning samt Bornholms Energi & Forsyning.

Som forbruger hos disse selskaber kan man helt enkelt og med få klik selv tilmelde sig indefrysningsordningen. Det sparer tid både for borgere, virksomheder og kundeservicemedarbejderne i en række energiselskaber.

”Det er en usædvanlig og svær situation for mange borgere og virksomheder, der pludselig oplever meget høje energiregninger, men også for medarbejderne i energiselskaberne, der har haft ekstremt travlt ved telefonerne. Derfor er vi glade for, at KMD meget hurtigt har gjort det muligt at tilmelde sig indefrysningsordningen gennem minForsyning, så private og virksomheder let og enkelt kan klare tilmeldingen selv,” siger Henrik Birch, direktør i multiforsyningsselskabet Envafors, der blandt andet leverer el, gas og varme.

Fra 1. november 2022 kan man indefryse en del af energiregningen for gas og el, og fra 1. januar 2023 kan man indefryse en del af energiregningen for fjernvarme.

Sådan tilmelder du dig indefrysningsordningen gennem minForsyning:

1. Log ind på energiselskabets hjemmeside med NemID eller MitID
  2. Scroll ned til “Tilmeld indefrysning”
  3. Marker i boksen, at du vil tilmeldes
  4. Læs og godkend vilkårene
  5. Nu er du tilmeldt

Se også følgende videoguide

Om minForsyning

På minForsyning kan energiselskabers kunder let at følge deres forbrug, se seneste regninger og betale dem, indberette aflæsninger, melde flytninger, få notifikationer om forbrug og afvigelser, eller skifte produkter.

Fra 1. november er det nu også muligt at tilmelde sig indefrysningsordningen på et øjeblik.

minForsyning er udviklet af it-koncernen KMD, og er en del af afregningsløsningen KMD Easy Energy, der i årevis har været bindeled mellem en række energiselskaber og deres kunder.

KMD hører til blandt de største danske it-virksomheder og udvikler og leverer software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark samt udvalgte segmenter i Skandinavien. KMD-koncernen har dattervirksomheder i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Polen. KMD har over 1.500 danske og internationale kunder fra den offentlige og private sektor, heraf cirka 800 danske og udenlandske virksomheder. KMD-koncernen har en årlig omsætning på omkring 4,9 mia. kr. og cirka 3.000 ansatte. KMD er et datterselskab af NEC Corporation, der er globalt førende inden for integration af it- og netværksteknologier. Læs mere på www.kmd.dk.