Ny portal vil inspirere lærere til at inddrage spil i undervisningen

Skolebørn griner på skolegang

Den nye portal Spil I Undervisningen har netop set dagens lys. Målet er at stille viden og undervisningsmateriale om spilbaseret læring til rådighed landet over. Portalen er en udløber af forskningsprojektet GBL21 (Game-Based Learning in the 21st Century), der ledes af Aalborg Universitet med støtte af Innovationsfonden. Som en del af projektet har it-virksomheden KMD både lavet selve portalen og en integration til MinUddannelse.

De fleste forældre til skolebørn kan nikke genkendende til, at spil appellerer stærkt til børn i alle aldre. Men alt imens gamingstolene indtager børneværelser med lynets hast, overser man let, at spilleglæden kan udfoldes på mange andre områder af børns liv end i fritiden. Spilleglæde kan nemlig gøre læring sjovere og mere meningsfuld.

Men selv om spil kan bruges til at fremme faglig motivation, sproglige kompetencer, sociale relationer, rumlig forståelse og mentalisering, så varierer læringsudbyttet meget afhængigt af spiltyper og tilgange. Derfor har parterne bag forskningsprojektet GBL21 valgt at stille viden om spilbaseret læring til rådighed på den nye webportal Spil I Undervisningen (SIU), som lige er blevet lanceret.

”Med SIU-portalen har vi lanceret en gratis portal, hvor lærere kan finde og dele spilforløb til undervisningen. Mange lærere er interesseret i spil, men ved ikke hvordan de skal folde dem ud i undervisningen. Derfor kan SIU forhåbentlig give inspiration og konkrete eksempler på, hvordan lærere kan koble spil til faglige mål. Samtidig vil vi løbende bringe interviews på sitet, hvor lærere fortæller om deres erfaringer med at bruge spil i undervisningen,” fortæller Thorkild Hanghøj, Professor i Spil og læring, AAU.

Spil i adfærdsdesign og læring

På portalen kan lærere, pædagogisk personale og andre interesserede dykke ned i aktuelle forskningsrapporter om spilbaseret læring, og de kan samtidig finde praktiske værktøjer og tilrettelagte læringsforløb bygget på spilbaseret adfærdsdesign. Der er også både en blog og et forum på portalen, hvor brugerne kan udveksle erfaringer med brug af spil i undervisningen.

”Det er lidt af en jungle at finde lødig og aktuel viden om spilbaseret læring, hvis man som lærer gerne vil udforske mulighederne. Derfor har vi bygget en portal, der gør viden om spil i undervisningen frit tilgængelig. Spil fylder meget i børns liv, og vi kan med fordel integrere elementer fra spillenes verden i læringsforløb – men det skal gøres på et oplyst grundlag. Derfor håber vi, at portalen bliver velbesøgt,” siger Christian Østerballe, som er ansvarlig for MinUddannelse hos KMD.

It-virksomheden KMD har lavet selve portalen, og de har samtidig lavet en integration fra Spil I Undervisningen til læringsplatformen MinUddannelse, så lærere kan trække portalens læringsforløb direkte ind i undervisningen.

Det er gratis at oprette sig som bruger på portalen og benytte dens funktioner. Se mere på Spil I Undervisningen.