Nyt samarbejde baner vej for COVID-19 test til hjemmebrug

skilt

En ny pålidelig COVID 19-test, der kan udføres i folks eget hjem på cirka 20 minutter, kan være på vej som følge af et helt nyt sundhedsteknologisk samarbejde. Samarbejdet er blevet til i lyset af Coronakrisen.

Centralt i det nye samarbejde står den danske startupvirksomhed, Qlife, der er støttet og delvist ejet af it-virksomheden KMD. Qlife, står bag en ny teknologi, der gør det muligt for patienter let og simpelt at tage fx blodprøver derhjemme og via smartphone sende resultaterne til læge, hospital eller anden relevant modtager, hvor resultaterne kan blive analyseret af eksperter. Denne platform hedder Egoo.health.

Det interessante i forhold til Coronakrisen er, at Qlife netop har underskrevet en licens- og leveringsaftale med den finske diagnostik-virksomhed Aidian Oy. Med aftalen, der er blevet til i lyset af Coronakrisen, bliver Aidan Oy's patenterede SIBA-teknologi integrereret i Qlife's Egoo.health-platform. Potentielt kan det betyde, at det bliver muligt at teste folk for blandt andet COVID-19 uden, den testede person behøver forlade sit eget hjem. Reaktionstiden i forbindelse med test forventes at være cirka 20 minutter.

De to virksomheder har gennemført den første vellykkede fælles test for at integrere SIBA-teknologien i Egoo.health platformen. Det betyder, at SIBA-teknologien giver Egoo-udstyr mulighed for at teste for vira som fx SARS-CoV-2-virus, der forårsager COVID-19. Licensaftalen betyder også, at Aidian vil levere de reagenser, der er nødvendige til Qlife.

COVID-19 test på 20 minutter

I et første trin gør Egoo's COVID-19-test det muligt at udføre tests overalt i nærvær af uddannet personale (f.eks. sygeplejersker) uden behov for centrale laboratorieressourcer.

"Testen er en såkaldt RNA-test med en nøjagtighed, der er i overensstemmelse med de laboratorieundersøgelser, der udføres i centrale laboratorier på hospitaler. Reaktionstiden forventes at være ca. 20 minutter, hvilket er en betydelig forbedring i forhold til den aktuelle responstid for centrale laboratorier og den aktuelle testkapacitet. Vi forventer, at de positive effekter for patienter og sundhedspersonale er betydelige," siger Thomas Warthoe, direktør i Qlife.

Det næste trin på vejen for Egoo COVID-19-test er en godkendelse til hjemmebrug. Det vil gøre det muligt for borgere selv at gennemføre test i deres eget hjem. Det vil lette sundhedsvæsenet, give et overblik over infektioner og potentielt reducere spredningen, når patienter kan blive hjemme.

Brugervenlighed bliver afgørende

Det bliver KMD's datterselskab Charlie Tango, der skal stå for at udfærdige brugergrænsefladen til de færdige tests. Det vil blandt andet sige den app, som borgerne skal bruge til at indberette testen med. En opgave, der kan blive afgørende for hvorvidt den nye COVID-19 test bliver en succes, når den skal bruges i større skala.

"Fagligt set er det her et super spændende projekt. Det skal gå hurtigt, og det skal kunne bruges af rigtig mange mennesker. Baggrunden er selvfølgelig trist, men det gør opgaven så meget desto vigtigere. Hvis testen skal blive en succes i stor skala, er det altafgørende, at helt almindelige mennesker uden hverken sundhedsfaglig eller teknisk baggrund selv kan foretage testen. Det er her Charlie Tango kommer ind i billedet med vores erfaring i udvikling af lettilgængelige brugergrænseflader," siger Uffe Henriksen, der er direktør i Charlie Tango.

Udover brugergrænsefladen skal KMD være med til at videreudvikle de bagvedliggende dataanalyser.

I kontakt med relevante myndigheder

Qlife gennemfører netop nu validering af den første COVID-19 test. Efter valideringen skal Egoo-testenhederne gerne kunne tages i brug. I første omgang dog i nærværelse af sundhedspersonale. Samtidig vil Qlife øge produktionen af kapsler og enheder hurtigere end planlagt for især at imødekomme den forventede efterspørgsel efter virustest.

Qlife er i kontakt med relevante myndigheder for at evaluere muligheden for en accelererede valideringsproces i forhold til at bringe produktet ind i den primære sektor (inkl. hospitaler, sundhedscentre osv.) og vil samtidig gå efter at få produktet godkendt til hjemmebrug. Det er kun en måned siden, at Qlife blev børsnoteret på Nasdaq-børsen i Stockholm.

Om Qlife

Qlife er en dansk Health Tech virksomhed, der søger at revolutionere markedet for biomarkører i forbindelse med blodprøver ved at tage blodprøverne ud af laboratoriet og ind i folks hjem. Det gør det hurtigere at få adgang til blodprøveresultater og lettere at overvåge patienters blodværdier og dermed forbedre behandlingen af den enkelte patient.

KMD er Danmarks største it-virksomhed. KMD udvikler og leverer software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark samt udvalgte segmenter i Skandinavien. KMD-koncernen har dattervirksomheder i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Polen. KMD har over 1.500 danske og internationale kunder, herunder over 800 danske og udenlandske virksomheder. KMD-koncernen har en årlig omsætning på godt 5,6 mia. kr. og har cirka 3.200 ansatte. KMD er et datterselskab af NEC Corporation, der er globalt førende inden for integration af it- og netværksteknologier.

Om Charlie Tango

Charlie Tango et førende bureau inden for innovation, digital forretningsudvikling, UX, digital marketing, kommunikation og teknologi. Det er virksomhedens værdiløfte at transformere private og offentlige virksomheder, produkter og tjenester ved at levere sammenhængende kundeoplevelser på tværs af kunderejsen, hvor forretningsstrategi, kreativitet og holdbare teknologiske løsninger går op i en højere enhed. Charlie Tango A/S er et selvstændigt datterselskab til KMD A/S.

Om Aidan

Aidian er en førende IVD-virksomhed, der tilbyder kunder og partnere de bedste løsninger og den bedste service med afsæt i et kundefokuseret setup, høj produktkvalitet og et dynamisk produktionsmiljø. Aidian fremmer effektiv og enkel sundhedspleje gennem udvikling og fremstilling af pålidelige, hurtige og brugervenlige diagnosetest til især primær sundhedspleje.