Papir med skitse af en wireframe til en hjemmeside

Minimal Lovable Products: Giver det mening at tale om, at software til fagsystemer kan være noget, brugerne elsker at bruge? Ja, hvis man kan lykkes med at lave løsninger med udgangspunkt i deres behov og ønsker. Det er målet i udviklingen af KMD Nexus.

Der har i mange år været et særligt mantra i start up-miljøer: Brug så få ressourcer som muligt på hurtigt at få lanceret et produkt, som kun indeholder de allermest nødvendige features i håb om at få maksimal respons fra brugerne til at udvikle produktet yderligere.

Det er en lean tankegang, som bliver kaldt Minimal Viable Product – eller på dansk noget i retning af: det mindst mulige ”levedygtige” produkt – og det er en tankegang, der også har spredt sig til mange store it-virksomheder. Problemet er bare, at de billige, hurtige produkter alt for ofte er dårlige, fordi der ikke er brugt tilstrækkeligt med kræfter på at definere et produkt, som brugerne faktisk har behov for, inden de faktisk møder det. Det betyder i praksis, at brugeren bliver softwareleverandørens forsøgskanin – og det er noget, der kan ødelægge tilliden mellem kunde og leverandør.

”Risikoen er, at det bliver for minimalt. Hvis man bygger en cykel, kan man måske godt nøjes med to hjul, et stel og et styr, men hvis der ikke er en sadel på, så kommer brugeren ikke til at cykle så langt,” siger Ole Knigge Vilster, som er Business Line Manager i KMD Nexus. Hans team udvikler en multifaglig social- og sundhedsløsning, som er i brug i mange af landets kommuner og gør det muligt for bl.a. socialrådgivere og plejepersonale at skabe sammenhæng på tværs og inddrage borgerne. I dag har de over 60 000 daglige brugere.

At gøre brugerne glade er fundamentet, ellers kommer man slet ikke ind ad døren.

Ole Knigge Vilster, Business Line Manager i KMD Nexus

Hvordan får man brugerne til at holde af et fagsystem??

Problemet med minimumsløsningerne betyder, at flere nu vender sig til en justeret tilgang, nemlig Minimal Lovable Products. Her er det ambitionen at skabe et produkt, som brugerne holder af – og det med så få ressourcer som muligt. Det er en tilgang, som teamet bag KMD Nexus sværger til.

”Hvis man skal gøre et produkt eller en feature lovable, skal man starte et andet sted end minimumsløsningen. Her skal man forstå, hvad der er allervigtigst for din kunde eller bruger. Hvad er det for problemer, brugerne har – og hvordan kan man løse de problemer for dem, så de bliver rigtig glade for det?” spørger Ole Vilster.

”At gøre brugerne glade er fundamentet, ellers kommer man slet ikke ind ad døren. De skal kunne se noget af det de drømmer om blive realiseret – og så skal man kunne levere det, man har lovet dem,” understreger han og fortsætter: ”KMD Nexus kan så mange ting i dag, så det handler mere om at levere en værdiskabende oplevelse, der hjælper brugeren med at løse sine kerneopgaver og i mindre grad om at levere ny funktionalitet på et bestemt tidspunkt.”

Den totale produktoplevelse

Derudover er det afgørende, at kunderne oplever, at man tager sig af dem. Det handler ikke kun om software, men om den totale produktoplevelse fra start til slut – fra deltagelse i den årlige kundekonference til supportens evne til at hjælpe.

”Minimal Lovable Products handler derfor mindre om at lave features, men mere om at lytte til, hvad brugerne har behov for. Det handler om at involvere brugerne undervejs, hjælpe dem videre og udvikle os sammen,” siger Ole Vilster.

”Vores mission med KMD Nexus er, at vi gerne vil hjælpe vores brugere med at hjælpe borgere. Så hvis vi sidder med noget, der falder uden for det, så er det ikke vigtigt, og så bør vi ikke udvikle det,” fastslår team-lederen.

Vi vil hellere lave én fed feature, der gør en forskel for vores brugere og dermed for borgerne end at gå kompromis på en lang række ting og lave en masse ufærdige features

Ole Knigge Vilster, Business Line Manager i KMD Nexus

Fokus på værdifulde features

Det er vigtigt for Ole Vilster at fastholde start up-tankegangen i sit team, selv om de er forankret i en stor virksomhed som KMD. En af vejene er det klassiske bordfodbold, men en anden er at have et konstant fokus på features, der giver værdi for kunderne og være lyttende i forhold til deres behov.

”Det handler om at være mere forelskede i brugernes problemer end at være forelsket i vores egen løsning. Minimal Lovable Products er visionen for, hvad vi gerne vil med KMD Nexus. Vi skal prioritere brugernes behov og have en ydmyg tilgang til, hvordan man udvikler software,” siger Ole Vilster.

”Vi vil hellere lave én fed feature, der gør en forskel for vores brugere og dermed for borgerne end at gå kompromis på en lang række ting og lave en masse ufærdige features,” tilføjer han.

KMD Nexus bruges til relationsarbejde

Udviklingen af features i KMD Nexus foregår agilt i to ugers sprint – og en gang om måneden releases en ny version til brugerne. Det betyder, at teamet løbende kan levere og tilpasse løsningen med afsæt i de behov og den feedback, der bliver indsamlet ved møder med referencegrupper, brugervenlighedstest og senest ved introduktionen af design sprints. Desuden har de en del følgedage – hvor produktudviklerne følger brugerne og oplever deres behov, når de er i dialog med borgere, uanset om det ved skærmen eller på et plejecenter.

”Vores brugeres arbejde jo relationsarbejde. De arbejder med borgere, der fx er ældre eller bor på forsorgshjem. Hvis vi skal gøre noget virkelig lovable, så kan det også være at få vores brugere til at se rigtigt godt ud, fordi de kan hjælpe en borger, og fordi det er en fornøjelse at bruge løsningen. Det er en høj ambition i et fagsystem, men det er vores ambition,” siger Ole Vilster.

”Så giver det mening at tale om, at software kan være lovable? Ja, det gør det, men det handler ikke om softwaren i sig selv. Det handler om den oplevelse det er, at man møder de behov, som brugeren har,” siger han.