Ved en gennemgang af rapporterne kunne kommunens medarbejdere konkludere, at ved hjælp af værktøjet vil de fremover langt lettere kunne finde de potentielt fejlregistrerede sager, som skal rettes op. Sager, som de indtil nu har ledt efter manuelt. En gennemgang af rapporterne har vist, at rapporterne sætter fokus på problematiske registreringer, der ville kunne sikre kommunen beløb i størrelsesordenen 2,5 mio. kr. årligt.
- I dag har vi nogle rigtigt dygtige medarbejdere, der har siddet med mellemkommunal refusion i en årrække, men med værktøjet, giver dette os en sikkerhed for, at vi får vendt de relevante sager. Vi er ikke længere så sårbare i forhold til opgaven og en fast medarbejderstab, og opgaven vil vi derfor også fremover selv kunne løse, siger Maiken Cramer Schmiegelow, der er chef for Analyse- og Økonomistyring i Varde Kommune.
- Potentielt kan der jo være rigtigt mange penge, som afhænger af korrekt registrering af sagerne. Med rapporterne, får vi en sikkerhed for økonomien og at vi ikke har overset nogle sager, fortsætter hun.
Rapporteringerne handler om at finde mulige fejlregistreringer, hvor kommunen ikke har indhentet den korrekte mellemkommunale refusion på områderne førtidspension, andre forsørgelsesydelser og efterværn. Det økonomiske potentiale i listerne kan være stort, og værktøjet giver samtidig kommunen en sikkerhed for, at både arbejdsgang og registreringspraksis er korrekte, så kommunen ikke går glip af mellemkommunale betalinger på områderne.