faellessprog

Vi hjælper dem, der hjælper andre

Ethvert samfund har et bankende hjerte – det, der adskiller det fra andre samfund. I Danmark ligger velfærdsydelserne helt inde i kernen af det bankende hjerte.

Det er vores høje serviceniveau og vores tryghed i tilværelsen, vi stolt fortæller udlændinge om, når vi beskriver, hvordan det er at bo og arbejde i Danmark. Den fortælling fik tilføjet et nyt kapitel, da kommunerne sammen med KMD begyndte digitaliseringsrejsen for mere end 45 år siden.

Vi hjælper dem, der hjælper andre, så de kan yde den bedste service. Og det er vi stolte af.

45 års samarbejde med de danske kommuner

I Danmark er det velfærdsydelserne der er kernen i vores hjerte. KMD har seneste 45 år samarbejdet med de danske kommuner om det danske velfærdssamfund.

Vi kender de danske velfærdsydelser som den lim, der binder hverdagen sammen. Det er de mere end 250.000 børn som hver morgen afleveres hos dygtige pædagoger og medhjælpere. Det er de mere end 80% af børn, der går i danske folkeskoler og langsomt bliver formet til at kunne klare en uddannelse. Det er de brede skuldre, som landets 2,8 mio. arbejdende danskere sikrer, så dem der mister jobbet, eller på måde snubler i livet, kan blive hjulpet videre. Og det er de ældre og udsatte, som vi drager omsorg for. Kommunernes eksistensberettigelse er og har altid været at levere kernevelfærd af høj kvalitet fra vugge til grav.

Men den position og balance i samfundet er i dag udfordret. Når de kommunale medarbejdere beretter om deres arbejdsbetingelser, fortæller de, at de føler sig mere presset end nogensinde før. De kender deres opgaver og ved også, hvordan de gerne vil løse dem. Men de mangler tid til at få arbejdet gjort ordentligt, og de mangler kollegaer til at aflaste dem, når spidsbelastningerne rammer. Samtidig stiger antallet af plejekrævende ældre og kronikere, børnetallet vokser, og stress er blevet en folkesygdom. Alle dem, der hjælper andre, har i stigende grad selv brug for hjælp for at nå det hele.

I KMD hjælper vi kommunerne med at understøtte deres medarbejdere, så de kan nå mest muligt med færrest mulige ressourcer. Det er ikke en hvilken som helst opgave. Når vi i fællesskab med kommunerne kan automatisere endnu en arbejdsgang, implementere endnu en selvbetjeningsportal eller skabe endnu en systemintegration, forbedrer vi kommunens evne til at levere de velfærdsydelser, hele vores samfundsmodel hviler på. Hver enkelt forbedring gør en forskel for medarbejderne og dermed også for borgerne.

Digitalisering er ikke en mirakelkur, der får kommunernes udfordringer til at forsvinde. Men holdt op imod de politiske ambitioner og borgenes forventninger er digitalisering det vigtigste håndtag, denne og fremtidige generationer kan skrue på, hvis vi skal fastholde vores status som et offentligt velfærdssystem i verdensklasse. KMD skal og vil være i centrum for den teknologiudvikling og samfundsfortælling.

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder, indsigter og invitationer fra den offentlige sektor direkte i din indbakke.

Tilmeld dig her