Patienten i centrum
Med det nye system får lægerne et redskab, som de kan vælge at bruge, når de modtager patienterne. Sammen med røntgen, undersøgelse, patientsamtale og de løbende og opfølgende spørgeskemaer skal databasen tages i brug.
På Aalborg Universitetshospital, Farsø, arbejder man med at tage udgangspunkt i patientens liv for at finde ud af, hvad der er livskvalitet for dem, og hvad deres mål er.
- Man snakker meget om systemintegration i den tekniske verden i øjeblikket, men med systemet er vi der, hvor vi kan begynde at opfylde nogle af de ting, vi gerne vil. Vi vil gerne sætte patienten i centrum, bruge data som allerede er samlet ind til aktivt at gå ind og lave beslutningsstøtte, som kan bruges direkte i patientbehandlingen, siger Helene Hedensted Bjerregaard, sundhedsøkonom og projektleder inden for værdibaseret sundhed i Region Nordjylland.
Det er ledende overlæge Poul Hedevang Christensen enig i.
- Jeg håber, at data – brugt på denne måde – vil vokse. Vi har aldrig haft tradition for at spørge patienter, om det egentligt er godt nok, og om det rent faktisk tilgodeser de behov, som patienterne har. Det er os som fagpersoner, som har defineret, hvad behandlingen går ud på, og hvad målet for patienten er. Vi har ikke spurgt patienterne, hvad de ønsker at få ud af en behandling, siger Poul Hedevang Christensen og uddyber:
- Det bliver godt, fordi vi nu begynder at lytte til, hvad patienterne efterspørger ved behandlingen, og det kan være, at vi bliver nødt til at ændre nogle af vores behandlinger. At vi rent faktisk skal tilrettelægge vores behandling på en anden måde, fordi det er andre ting, patienterne fokuserer på end det, vi har fokuseret på som fagpersoner. På den måde bliver patienten en aktiv medspiller.
Potentiale for udbredelse til hele landet
På Aalborg Universitetshospital, Farsø, håber man, at systemet, når det er gennemtestet, kan bredes ud til andre regioner og på andre sygdomsområder. På sigt kan systemet nemlig rulles ud i hele Danmark.
- Måden, som systemet er bygget op på, gør, at man kan putte andre risikofaktorer og beregningsmodeller for risikofaktorer ind i systemet. Det betyder, at det kan bruges på andre sygdomsområder. Det er et universelt system, som kan bruges af alle og i alle regioner, fordi det samtidig kan kobles op til den platform, man har i regionen. Så det har virkelig stort potentiale, siger Poul Hedevang Christensen, der håber, at mindst 95 procent af alle patienter i fremtiden vil få gavn af operation. I dag får omkring 5-15 procent ikke det optimale ud af en operation, afhængig af om det er hofte eller knæ.
Hos KMD, som har været med til at udvikle systemet, er man glade for samarbejdet.
- Der er et stort potentiale i systemet, fordi det også kan bruges på andre sygdomsområder end knæ- og hoftealloplastik. I det danske sundhedsvæsen bliver der hver dag brugt meget tid på at indsamle data. Denne løsning giver disse data tilbage til klinikken ved at omforme store og komplekse mængder data til konkret beslutningsstøtte, der bruges i mødet mellem kliniker og patient. Løsningen viser, at man både hurtigt og agilt kan komme langt med nyskabende løsninger, når man benytter de mange data, som allerede findes i det danske sundhedsvæsen. Endelig illustrerer løsningen værdien af et tæt og åbent samarbejde mellem klinik, hospital, region og os som leverandør, siger Jesper Bækgaard.