Mand sidder på trappe med bærbar computer

Formålet med dette whitepaper er at adressere de ikke- teknologiske aspekter af en BI-installation. Whitepaperet gennemgår først de typiske faldgruber for BI-projekter, så de største fordele forbundet med en struktureret tilgang til BI, og endelig lanceres en best practice-model til BI-arbejdet i 5 trin.

Selv de mindste Business Intelligence-projekter kan blive en kæmpe succes. Og omvendt risikerer selv de største Business Intelligence-projekter at blive anvendt af meget få personer. Ifølge en undersøgelse fra analysehuset Gartner fejler mere end 70 pct. af alle Business Intelligence-projekter i at levere de oprindelige mål, virksomheden havde sat for brugen af systemet. Det er der flere forskellige forklaringer på. Fejlslagne BI-projekter skyldes dels, at BI ikke spiller sammen med organisationens overordnede strategi, dels et manglende fokus på gevinsterne ved BI og opfølgning på disse gevinster og dels en manglende implementering og forankring af BI i organisationen.

Hvis man deler et BI-projekt op i syv kategorier – mennesker, processer, organisation, kultur, lederskab, data og teknologi – så afhænger hele 75 pct. af et BI-projekts succes af de bløde faktorer (mennesker, processer, organisation, kultur og lederskab). Data og teknologi fylder kun 25 pct. i denne ligning. Men det paradoksale er, at langt de fleste organisationer bruger størstedelen af deres tid på de teknologiske fremfor de menneskeorienterede aspekter af BI i en implementeringsfase.